Feit of fictie?

Mireille 21 oktober 2019
Een promovendus duikt in het leven van de schrijver Ferdinand LeFebvre, van wie niet veel bekend is. Wat is feit en wat blijkt fictie? In het begin moest ik denken aan 'Alles over Tristan' van Tommy Wieringa.

Er zitten veel literaire en historische verwijzingen in het boek (het begint al bij de titel en het latere genoemde Vom Kriege), die ik vast ook niet allemaal heb opgemerkt. De Vries heeft wat dat betreft zijn best gedaan.

Het verhaal zelf mist helaas de urgentie om door te lezen. Ook de vele fictieve briefwisselingen tussen de gezochte auteur en anderen, interviews en gesprekken zijn in het begin nog leuk, maar gingen me eigenlijk vervelen. Het eerste en laatste deel waren het best.

Meer recensies van Mireille