Goed discussie te voeren

Mireille 22 oktober 2023
Dit boek was met een leessprint uit! Wat schreef Esther Gerritsen een goed verhaal over... ja wat precies eigenlijk? Een sciencefictionbeeld (toekomst met technologische en wetenschappelijke vooruitgang), een gedachte-experiment of een dystopie (samenleving met akelige kenmerken)? Daarover kun je goed discussiëren.

In elk geval gaat het over Tomas die wakker wordt in een legere wereld: vele mensen blijken geselecteerd voor verplaatsing naar een andere planeet en die nacht weggegaan te zijn. Ook zijn eigen vrouw en zoon en nu is Tomas plotseling alleen met de hond. In het buurthuis en café lijkt niemand verbaasd dat dit is gebeurd. Is hij de enige die de aankondiging had gemist? En waarom zijn hij en die anderen niet mee; niet nuttig genoeg? Iedereen die hij tegenkomt, verwijt hem dat hij te veel in zichzelf gekeerd was en te eigenzinnig bezig is, maar ondertussen geeft niemand hem echte antwoorden. Net of iedereen eenzelfde mantra uitdraagt om er maar het beste van te maken.

Oké, er zijn stemmen die menen dat de nieuwe wereldorde een vooropgezet plan is met misschien wel vreemde intenties. Zijn de geselecteerden wel vrijwillig mee of zijn ze weggehaald; is die planeet een experiment; welke "propaganda" op welke plaats moet je geloven? Ben je een zeur als je veel vragen stelt en niet zomaar in de gang van zaken mee wilt gaan of gewoon kritisch?
Er zijn nog een heleboel vragen waar ik het met andere lezers over wil hebben, maar dat zal in een privégesprek moeten plaatsvinden omdat ik niets van het verhaal na het begin wil prijsgeven. De kennis die ik nu heb, had ik tenslotte ook vooraf niet willen weten.

'Gebied 19' vond ik dus een interessant boek. (Overigens moest ik aan 'De wezens' van Matt Haig denken door het plaatje van een man met hond die de wereld herontdekt.)

Meer recensies van Mireille