Jong talent!

Mirte Debats 13 januari 2020
Een prachtig boek en dan te bedenken dat Solomonica de Winter het op 16 jarige leeftijd schreef. Echt, petje af. Toen ik na het lezen alle kritiek doorspitte die zij op haar bordje heeft gekregen, naar aanleiding van dit sterke debuut, werd ik er kwaad van. Jong talent moet gestimuleerd en gekoesterd worden niet worden afgezeken bij de eerste de beste kans die je krijgt. Misschien is het onrealistisch ( wat het niet is) en is het psychologisch niet overal juist (er zijn maar weinig van a-z juiste psychologische romans). Wat zij kan op haar 16e kunnen de meeste mensen op hun 100e nog niet eens.

Tot zo ver mijn frustratie over onze wereld waarin het zo normaal is dat iemand jong begint met het ontplooien van zijn/haar talent dat hij/zij al helemaal ondergesneeuwd wordt met kritiek voor het begin van de realisatie van zijn/haar droom.

Deze jonge schrijfster beschrijft haar hoofdpersoon, Blue, geweldig en het verhaal is fantastisch opgebouwd. Je zou echt niet zeggen dat ze nog maar 16 jaar was toen ze het schreef. Ze heeft vooral goed gedaan aan het wachten met de grote ontknoping tot het einde van het verhaal. Een plot- twist die ik vier, vijf keer moest na lezen, omdat ik gewoon niet geloofde wat er gebeurde. Mijn wereld stond even helemaal op z'n kop en ik had de grootste moeite met schakelen van hoe het boek was voor het scharniermoment en hoe het boek daarna werd. Alle puzzelstukjes vielen op hun plek.

Door het hele verhaal heen leer je Blue namelijk goed kennen en ga je met haar meeleven. Als dan ineens alles anders blijkt te zijn, zakt te grond onder haar en jouw eigen voeten weg. Blue is een meisje dat gestopt is met praten na de dood van haar vader. Blue is van mening dat hij vermoord is en wil er, koste wat het kost, achter komen wie de dader is. Haar vader had haar het boek: 'The Wizard of Oz' gegeven. Een boek dat veel voor zijn dochter betekent. Na zijn overlijden gaat zij de wereld namelijk relativeren en begrijpen door middel van dat boek. Ze trekt gelijkenissen tussen feit en fictie, waaruit blijkt precies hoe dicht werkelijkheid en fantasie bij elkaar liggen.

Dit boek is een aanrader voor allen die geloven in jong talent, maar ook voor lezers die een middenweg tussen de psychologische thriller en de psychologische roman wel zien zitten.

Meer recensies van Mirte Debats