De afdruk van een vrouwengezicht

Mirte Debats 12 januari 2020
'De afdruk van onze gezichten zal achterblijven in de harten van degenen die vriendelijk voor ons zijn, als een zegen.'
'(...) mensen zijn nu eenmaal onvoorspelbaar; de 'goede' konden je net zo makkelijk aangeven als de 'slechte' je leven konden redden.'

Een prachtig, poëtisch boek geschreven door een zeer intellectuele vrouw. Nog niet eerder heb ik een boek gelezen over een Joodse U-boot, zoals Edith. Het lijkt me echt vreselijk om niet jezelf te kunnen zijn, te mogen zijn op de manier die zij, door de oorlog, zo goed kent. Door haar pragmatische intellect heeft ze haar eigen leven gered. Een ademende, levende niemand werd ze om tenminste niet van haar adem en leven te worden beroofd door de Nazi's. Ik geloof niet dat veel mensen zouden kunnen wat zij heeft gedaan als Joodse in de oorlog en na de oorlog.

Om zo je eigen levensverhaal te beschrijven, omdat het bewaard moet blijven, verdient respect. Ik ben dan ook echt dankbaar dat deze sterke, onafhankelijke, slimme vrouw haar verhaal heeft opgeschreven voor ons lezers. Het is zeker één van mijn favoriete boeken over de Tweede Wereldoorlog. Edith heeft me met haar woorden en verhaal diep geraakt. Ik hoop met heel mijn hart, ziel en verstand dat er nooit meer een andere Edith hoeft te zijn.

Dit boek is een echte aanrader als je houdt van oorlogsliteratuur en naoorlogse literatuur. Ook is het een aanrader voor lezers die houden van intertekstualiteit.

Meer recensies van Mirte Debats