Een preview die niet aan de trilogie kan tippen

Mirte Debats 12 januari 2020
'Kersenbloed' is een leuk boekje, zeker als je de andere drie boeken van 'De Groene Bloem trilogie' hebt gelezen. Het maakt dat je als lezer in de huid kruipt van een belangrijk karakter in de trilogie: Vincent, een homoseksuele man, die zijn geaardheid niet makkelijk kan accepteren. Ook geeft het meer inzicht in zijn persoonlijkheid, waardoor ik hem beter ben gaan begrijpen. Ik vond hem namelijk, voordat ik dit boekje had gelezen, een apart figuur.

Verder lijkt het boekje heel erg op 'De verborgen geschiedenis' van Donna Tartt. Het is bijna een slechte imitatie van dit literaire werk. Het boek van Tartt gaat wel meer over alle Griekse Goden en qua diepgang kan 'Kersenbloed' hier zeker niet aan tippen. Alleen door de sfeer die Zwigtman creëert met de aanwezigheid van de God 'Pan' had ik hetzelfde gevoel tijdens het lezen. Een gevoel van mysterie, passend bij de Griekse mythologie, die mij wel aanspreekt. Hierdoor wordt de Victoriaanse sfeer, waarin het boek zich eigenlijk afspeelt, helaas wel helemaal weggedrukt.

Uiteindelijk ben ik blij dat ik het boekje heb gelezen, want het beantwoordde voor mij wel een aantal vragen rondom het karakter van Vincent. De rest van de trilogie, over homoseksualiteit in het Victoriaanse Engeland met op de achtergrond het levensverhaal van de bekende schrijver 'Oscar Wilde', is echter wel veel beter dan dit boekje. Mijn tip, voor de lezers die geïnteresseerd zijn in dit boekje, is dan ook: lees eerst 'De Groene Bloem' trilogie en bepaal daarna of je nog antwoorden wil op de vragen over de achtergrond van Vincent, die je eventueel overhoudt.

De trilogie die op dit boekje volgt is een aanrader voor lezers die houden van de Victoriaanse tijd en/of geïnteresseerd zijn in de bekende Ierse schrijver 'Oscar Wilde'.

Meer recensies van Mirte Debats