Cileens sausje

Mirte Debats 12 januari 2020
Helemaal zeker dat ik deze exacte bundel heb gelezen ben ik niet, maar op zich maakt dat voor een recensie over Neruda's gedichten niet uit.

Tijdens het lezen van zijn bundel viel mij zijn schrijfstijl gelijk op. Hij schrijft namelijk heel sierlijk beschrijvend. Over alles wat hij schrijft komt een soort sausje te liggen wat zijn woorden soepel en zacht maakt. Op een hele mooie manier pakt hij een bepaald onderwerp en vertelt jou als lezer over alles wat met dat specifieke onderwerp te maken heeft. Daarnaast gaan veel van zijn gedichten over politieke en sociale zaken met betrekking tot Chili, het land waarin hij opgroeide. Wat ook logisch is gezien hij diplomaat en senator is geweest.

De interessante inleiding van Barber van de Pol over het leven en karakter van Neruda bracht de woorden van de auteur nog dichterbij. De man die hierin doorscheen, was een echte levensgenieter, die geschiedenis wilde maken. Nou, dat heeft hij op literair en politiek gebied zeker gedaan.

Als je na het lezen van een aantal van zijn gedichten net zo gecharmeerd bent van zijn stijl en meer over Pablo Neruda wilt weten dan is de film: Neruda uit 2016 zeker een aanrader.
Zijn gedichten zijn een aanrader voor iedereen die houdt van gedichten die makkelijk lijken, maar een hele wereld aan betekenis hebben voor de mensen die verder kunnen kijken dan de inkt op papier.

Meer recensies van Mirte Debats