De liefde gevangen in woorden

Mirte Debats 13 januari 2020
Emily Dickinson's schrijfstijl is gewoonweg fantastisch. Ze schrijft op zo'n manier dat haar woorden harmonieus klinken en toegankelijk zijn. Dit is natuurlijk een gevolg van het feit dat Dickinson haar gedichten voor zichzelf, voor bekenden en voor vrienden schreef. Het was nooit haar bedoeling om ze echt uit te geven. Ze was een gewone vrouw, die dag in dag uit achter haar bureau zat om brieven, dagboekfragmenten en gedichten te schrijven. Daarom is het zo moeilijk om haar woorden te vertalen. Wat ze schrijft is zo geweldig gecomponeerd dat niemand er een spelt tussen kan krijgen. Haar gedichten zijn kleine, perfecte pareltjes, waar je eigenlijk niets meer aan moet doen.

Deze bundel bevat vooral haar 'verborgen gedichten' : kleine poëtische regeltjes en versjes die uit haar liefdesbrieven voor haar geheime en onbereikbare geliefde gehaald zijn. Tijdens het lezen vroeg ik me dan ook een aantal keer af of deze prachtige, intieme zinnen wel bestemd zijn voor de ogen van lezers. Misschien hadden ze gewoon ergens op een zolderkamer als erfstuk moeten blijven liggen. Toch ben ik blij dat dat niet gebeurd is en dat ik mee heb mogen delen in de oprechte en diepe gevoelens van Dickinson.

Als je besluit om het boekje te gaan lezen, raad ik je echt aan om de uitleg van Louise van Santen over de achtergrond van de gedichten niet over te slaan. Deze zit namelijk heel erg goed in elkaar en maakt Dickinson's woorden begrijpelijker. Door van Santen's woorden leer je de schrijfster kennen, waar je de rest van het boek profijt van hebt.
Daarnaast raad ik je dan ook aan om niet als een malle door het boekje heen te scheuren, maar de tijd te nemen voor elke regel. Ja, ze zijn kort en ja, je kunt de bundel in één ruk uitlezen. Dan mis je echter de diepgang van Dickinson's woorden, omdat ik dan geen tijd meer hebt om ze te laten bezinken en om erover na te denken. Terwijl dat juist het fantastische is aan haar gedichten en versjes.

Een aanrader voor iedereen die houdt van liefdevolle, poëtische zinnen met inhoud.

Meer recensies van Mirte Debats