terugkeer naar het bloemeneiland

Sylvia haar verjaardag op het eiland wordt onverwacht en groots gevierd! Er zijn verrassingen op alle vlakken voor haar.
De ene al wat leuker dan de andere en het zal de toon zetten voor gans dit verhaal.
Maël komt bijna niet aan bod en als hij dan toch een rol krijgt komt hij niet altijd als de sympathieke over. Terwijl zijn zoon uit een eerdere relatie dan weer wel veel van betekenis zal zijn voor Sylvia.
Ook in dit derde deel gaat het vooral rond de bloemenplantage, de natuur en zijn impact op haar bedrijf en de persoonlijke (onverantwoorde soms) drijfveer van Sylvia.
Komt alles wel goed met het nieuwe gezin en zijn plantage?
Het begin komt wat traag op gang, het is wat terug oprakelen van vorige delen wat wel nodig was, alleen misschien wat compacter.
Het drama gehalte is zeer aanwezig en overheerst soms de andere momenten en fragmenten die niet de aandacht krijgen die het eigenlijk wel zouden verdienen in het geheel van het verhaal.
Wel geeft het zeer mooi de gedrevenheid van Sylvia weer, die vecht, diep gaat, niet van ophouden weet met soms risico’s die fatale gevolgen kunnen hebben. Dat was voor mij wat de kracht van deze reeks het ondernemerschap van een vrouw dat niet te rooskleurig wordt afgeschilderd.
Tabea Bach schrijft op een erg klassieke wijze dit verhaal, maar past perfect in genre en verhaallijn. Het is doms wat traag en te gedetailleerd, maar dit is denk ik vooral een persoonlijke bevinding en voorkeur.
De auteur laat hier vooral de liefde voor woord en verhaal zien en daar is ze zeer goed in geslaagd heel de reeks door.

3,5 ster

@missp_her_books_read