drie boeken onlosmakend met elkaar verbonden verdienen het om gelezen te worden.”

Moon Kager 13 oktober 2020
Derde deel in een ontroerende trilogie
Anne Jacobs een pseudoniem voor de Duitse Hilke Sellnick, zet zich met Het weesmeisje trilogie lekker op de kaart in Nederland, nu is de cirkel rond het derde deel De erfenis van het weesmeisje is een afsluiting van een mooie aangrijpende trilogie. De familie Melzer maakt indruk op mij, maar zeker Marie en Kitty die hebben mijn hart gestolen. Ik zal in dit geval niet zo snel aanraden om de boeken los of alleenstaand te lezen, ze zijn met elkaar verbonden en je groeit mee met de familie in het verhaal, ze zijn onlosmakend met elkaar verbonden. Anne Jacobs weet het verhaal op een ontroerende manier aan de lezer over te brengen, ze bezit een fijne schrijfstijl, geeft de juiste hoeveelheid details en sub informatie mee waardoor je je een sterk beeld bij het geheel krijgt. De sfeerimpressie en de oorlogsperikelen zijn voelbaar en aanwezig maar niet overheersend, voor mij persoonlijk een pre, aangezien ik niet houd van oorlogsboeken, maar smelt van deze trilogie. De dames Melzer zijn hun tijd ver vooruit Jacobs zet hen op een krachtige wijze neer, vooruitstrevend en geëmancipeerd waardoor je als lezer een duidelijk beeld bij de karakters kunt vormen, wat bij mij meerdere malen een glimlach op mijn gezicht deed verschijnen, voor die tijd, lees 1920, waar de typering girlpower nog niet echt daadkrachtig was, stonden de dames Melzer hun mannetje.
Meeslepende, aantrekkelijke verhaallijn.
Anne Jacobs heeft met dit deel de serie afgesloten, jammer want het smaakt wel degelijk naar meer, combineer de vlotte schrijfstijl van de Duitse schrijfster met een aantrekkelijke meeslepende verhaallijn, dan kun je waarschijnlijk zelf het optelsommetje wel maken dat dit een heerlijke aanrader, is drie boeken over de familie Melzer, hun wel en wee van 1913 tot de jaren 20 van de vorige eeuw, het ontroerende verhaal van het weesmeisje Marie die haar hart volgt en eindigt als mevrouw Melzer. De erfenis van het weesmeisje maakt de cirkelrond, en is met het eerste deel een echte Mustread, genoten van alle 512 bladzijdes hopende dat de andere boeken van de onder pseudoniem schrijvende Hilke Sellnick, ook worden vertaald naar het Nederlands. Een veelbelovende schrijver die zich mag meten met de Amerikaanse Pam Jenoff, historische liefdesromans, waar je van blijft genieten.

Meer recensies van Moon Kager