Krachtig en niet zoetsappig

Mathilde 18 februari 2020

De herberg van Ivy hill

Julie Klassen is voor velen geen onbekende. Inmiddels heeft ze al vele boeken op haar naam staan. Deze verhalen spelen zich af rond 1800. De sfeer is vergelijkbaar met Jane Austin en Downton Abbey.

In De herberg van Ivy Hill maken we kennis met Jane Bell. Haar man is bijna een jaar overleden en de zorg van de herberg komt onverwacht op haar schouders. Jane is opgegroeid in de hogere klasse en heeft door haar huwelijk een lagere status gekregen. Hoewel ze van haar man niet hoefde te werken in de herberg krijgt ze na zijn overlijden wel de zorg ervan toebetrouwd. De herberg is aan het vervallen en tot overmaat van ramp komen en haar schoonmoeder met wie ze een gespannen band heeft en haar zwager terug. Ook een de vreemdeling die in de herberg logeert geeft adviezen. Moet Jane het opgeven of gaat ze ervoor?

In dit boek maken we ook kennis met een vriendin van Jane, Mercy. Ze heeft een meisjesschool. En Rachel een vroegere vriendin van Jane en Mercy.
Heel rustig en uitgewerkt krijgen we een beeld van de karakters die in het boek voorkomen. De moeilijkheden en vooruitgang worden op een natuurlijke manier verwerkt. De ontwikkeling in de relaties tussen de personages worden geloofwaardig neergezet. Hier is ook ruimte voor omdat dit het eerste deel in een serie van drie is.
Wat gelukkig is, want dit smaakt naar meer.

Meer recensies van Mathilde