Intrigerend en verrassend

Mathilde 09 december 2019
De schrijfster Gemma Liviero woont in Australië. Eerder verschenen boeken schreef zij voor jong volwassenen in het genre Gotic Fantasy. In Nederland verscheen van haar hand 'Scherven van hoop' als eerste historische roman. Voor haar boeken doet ze veel onderzoek en heeft ze zich laten inspireren door interviews met veteranen van de Tweede Wereldoorlog.

In 'Ik laat je niet achter' neemt de schrijfster je mee naar het Duitsland net na het einde van de oorlog. We maken kennis met drie hoofdpersonen, Stefano die terug keert naar Italië. Erich de voormalige SS-er. En Rosalind een Duitse vrouw. De roman speelt zich voornamelijk af bij een paar huizen aan de rivier. Hier woont Rosalind met haar man Georg. Stefano die onderweg naar huis een jongetje meeneemt blijft een aantal nachten in het huis naast dat van Rosalind. Hier ontmoet hij Erich van wie het huis blijkt te zijn. Er komt onderling contact waarbij wantrouwen en opnieuw vertrouwen belangrijke rollen spelen. Wanneer Stefano brieven leest van Monique is hij nieuwschierig naar haar rol in het leven van Erich, Rosalind en Georg.

Doormiddel van tijdsprongen bij elk personage leren we hen kennen. Deze spelen af vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog af. Langzaam maar zeker ontvouwt zich het verhaal. De schrijfster neemt de tijd om de personages voor te stellen. Het middengedeelte van het boek gaat in een laag tempo. Om tegen het einde te versnellen en in rap tempo het verassende plot te ontvouwen.
De rol van andere landen zoals Italië in deze oorlog krijgt een plaats. Evenals de rol van de Duitse vrouw. Dit maakt het boek intrigerend en leeswaardig.

Meer recensies van Mathilde