Verrassend

Nancy Bastiaans 18 mei 2021 Auteur
Ik las ‘Liefde zonder oordeel’ van Anna May Anne van Meij.
Genre: Feelgood, YA.
Uitgever: DvP
Waardering: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Het is totaal niet mijn genre en toch kan ik niet anders dan positief zijn. Wat een standaard liefdesverhaal lijkt, onbereikbare liefde met heel wat obstakels, raakt subtiel veel thema’s.

Allereerst is er Miriam, vrijwilligster in een verzorgingshuis; meteen is duidelijk dat ze getraumatiseerd uit haar land van afkomst is vertrokken. Haar achtergrond en wat ze heeft meegemaakt, blijft met precies genoeg spanning door het verhaal sijpelen om de nieuwsgierigheid te prikkelen. Het blijkt alles te zijn behalve wat ik verwachtte.
Miriam is verloofd en die man, tevens arts, is er een om vanaf de eerste letter te haten tot op het bot. Verschrikkelijke vent en in het onverwachte nog vreselijker dan gedacht.
Gideon, is de veel te jonge knappe rockster en patiënt. Dat gegeven en wat je verwacht, gebeurt en toch is ook dit nergens saai.
Zoals ook de thema’s: onderdrukking, huiselijk geweld, racisme, seks en zorg of de tekortkomingen in de zorg, nergens saai, dogmatisch of moralistisch worden.

Verder is het boek gewoon goed geschreven. Mooie taalvondsten ook voor dat wat cliché is en nooit over de top of patetisch. Het is bijna jammer dat het geen roman van omvang is in dat genre wat me meer ligt. Dit omdat de schrijster wat mij betreft de potentie heeft hier een parel van een pil van te maken en ik als lezer best meer had willen lezen over de personages en de betrokken families.

Kortom een aanrader!

Meer recensies van Nancy Bastiaans