een echte hel op aarde

Uitgeverij Keytree
Eerste druk 2020
Beoordeling: goed

Cover

Bij het lezen van het boek wordt onmiddellijk duidelijk waarom er een roodharige jonge vrouw op de cover staat. De link naar het verhaal wordt dus direct gelegd.

Korte inhoud/achterflap
Haar schoonheid, haar ogen en haar rode haren, zijn zowel haar kracht als haar zwakte. Mercedes van de Ploeg staat vanaf haar kinderjaren dag in dag uit voor de camera om velerlei producten aan te prijzen. Haar moeder en een ware duivelin, die de naam Yvette draagt, buiten haar genadeloos uit en behandelen haar onmenselijk. Op zekere dag lijkt er een keerpunt in het leven van Mercedes te komen. Yvette neemt haar mee en een luxeleven lijkt voor haar weggelegd. Wat is de verborgen agenda?
Hel op aarde is een schokkend en uiterst spannend verhaal over uitbuiting, mishandeling, moord en wraak. Maar ook over innerlijke kracht, liefde en vriendschap.

Over de auteur

Mariska Noordeloos (1970) heeft een cafetaria in het Noord-Hollandse Andijk. Ze is getrouwd met haar jeugdliefde Wilbert en samen hebben zij twee zoons. Haar debuut ‘Het spel is uit’ verscheen in 2017. Dit boek bevat autobiografische elementen en werd enthousiast ontvangen evenals haar volgende boek, Verliezen van jezelf.

Spanning/opbouw/schrijfstijl

Het verhaal start met een gedicht dat je onmiddellijk doet nadenken over de verdere inhoud van het boek.
We volgen het leven van Mercedes. De eerste hoofdstukken zijn een soort van flashbacks naar het verleden, waar je stilaan het personage beter leert kennen. Daarnaast leer je meer over hoe haar leven er als kind uit heeft gezien. De onderliggende spanning in het verhaal is aanvankelijk steeds op de achtergrond aanwezig, dit tot halverwege het boek. Er is een rustige opbouw waarbij je telkens meer te weten komt over de connecties van Mercedes. Daarna stelt het hoofdpersonage zichzelf alsmaar meer vragen over de situatie waarin ze zich bevindt en neemt ze jou mee in haar zoektocht.
De schrijfstijl van de auteur is over het algemeen vlot, al hapert het hier en daar soms omdat de zinnen niet altijd even vloeiend lezen. In de schrijfstijl van de auteur zit enorm veel potentieel om nog te groeien.

Eigen gevoel/leeservaring
De ‘Hel op aarde’ in dit boek was duidelijk beschreven. Een hel die ik trouwens nooit zou willen meemaken. De enkele lichtpuntjes in het leven van Mercedes gunde ik haar met heel mijn hart. Alleen mochten ze nooit lang duren. Vaak dacht ik bij mezelf dat ik al lang mijn hoofd zou hebben laten hangen, moest ik dit meemaken. Mercedes is dus een krachtig personage met heel wat veerkracht. Iemand die blijft gaan om uiteindelijk uit die hel te geraken zonder er zelf aan ten onder te gaan. Zeker omdat ze steeds moet opboksen tegen een vreselijke moeder en tegen de hatelijke Yvette. Oh, wat wilde ik die vrouw graag aan de galg zien hangen. Klinkt misschien heel bruut, maar als je het boek leest, begrijp je zeker waarom ik dat voor Yvette wens. Of Yvette effectief de overhand kan houden of niet, zal ik uiteraard niet gaan vertellen.
Over het algemeen had ik bij het lezen van dit boek het gevoel dat ik in het dagboek van Mercedes aan het lezen was, stiekem, met het idee dat ik elk moment betrapt kon worden.
Ik geef dit verhaal graag 3,5 sterren.

Meer recensies van Nanesa