wraak

Uitgeverij Boekengilde B.V.
Eerste druk 2019
Beoordeling: goed

Cover

De cover vond ik vooral mysterieus. Ik vroeg me af waarom die man daar in het donker stond te staren, naar wat leek op een graf. Dat daar in het groot ‘Wraak’ bij stond, intrigeerde me nog meer.

Korte inhoud/achterflap

Na zijn pensioen denkt politie-inspecteur Arthur samen met zijn vrouw (een kunstenares) te gaan genieten van reizen en kunst bekijken. Door het overlijden van zijn geliefde Vero loopt alles echter anders. Als dan blijkt dat de kunstwerken van zijn vrouw niet alleen verkocht zijn, maar dat er voor deze verkoop ook doden vallen, gaat Arthur op zoek naar de dader. Daarbij wordt hij gehinderd door een vrijgelaten veroordeelde van een veertig jaar oude zaak, die hem koste wat kost wil laten hangen...

Over de auteur

Zijn hele leven al schreef Camille Jacobs verschillende manuscripten en gedichten. Na herhaaldelijk aandringen van vrienden en kennissen besloot hij dan toch uiteindelijk met Wraak zijn eerste boek uit te geven. Zijn boeken zijn een mix van feiten en fantasie die iedereen die begint te lezen aangenaam zal verrassen door zijn aparte, gemakkelijke leesstijl. Een boek met de juiste ingrediënten, waarheden, spanning en een mooie verrassende ontknoping van een leuk verhaal.

Spanning/opbouw/schrijfstijl

In het boek volgen we de gepensioneerde politie-inspecteur Arthur. Sinds het overlijden van zijn vrouw heeft hij het zeer moeilijk, belandt in een depressie, maar weet gelukkig stilaan weer op zijn pootjes te komen. Alhoewel ik niet zeker ben of ik dat een geluk mag noemen, want hij raakt verzeild in heel wat penibele situaties. Alles begint bij de ontdekking dat de kunstwerken van zijn vrouw verkocht zijn zonder zijn medeweten. De personen die betrokken zijn bij de verkoop worden aanvankelijk door Arthur aan de tand gevoeld. Al blijkt net dat de heksenketel te openen en volgen er steeds meer bizarre gebeurtenissen.
De spanning bouwt stilaan op doorheen het boek. Het valt me op dat er vaak herhaald wordt in het boek, misschien laat het geheugen van Arthur het net zo afweten als het mijne dat ook vaak doet? De schrijfstijl is kort, weinig beeldend, maar vooral heel direct.

Eigen gevoel/leeservaring
De titel van het boek sprak me dadelijk aan. Ik vroeg me af waarom men bedrogen uit zou komen. Bij het lezen van de proloog wordt er al dadelijk behoorlijk wat prijsgegeven over de verdere gebeurtenissen in het verhaal. Natuurlijk wordt het niet meer verteld dan nodig, maar het prikkelt wel de nieuwsgierigheid van de lezer. Het verhaal heeft me voortdurend weten te boeien. Niet dat het nagelbijtend spannend was, wel dat ik steeds wilde weten wat er verder ging gebeuren in het verhaal. Bij de start van het verhaal vroeg ik me af waarom er zoveel informatie werd gegeven over het leven van Arthur en zijn vrouw. Uiteraard wordt later in het verhaal duidelijk waarom de auteur besliste om dit zo te schrijven.
Het boek sprak me uiteindelijk iets minder aan dan ik verwacht had. Maar dat is persoonlijke smaak. Dat betekent ook niet dat ik het geen goed boek vond, zeker niet. Voor mij is dit zeker een goed boek dat menig lezer zal kunnen boeien. Ik ben vast benieuwd naar de andere boeken van Camille Jacobs.

Meer recensies van Nanesa