Dames op drift

Nel Goudriaan 12 januari 2020 Auteur
Een prachtig kunstboek waarin Mili van Veegh, met haar verhalen en Elyse van der Roer, met haar gedichten de ‘dames’ van beeldend kunstenaar Judith Zijtregtop tot leven brengen.
Het zijn geen lieflijke verhalen, maar verhalen die schuren en schrijnen. Vrouwen langs de rand van de afgrond, gekwetst of geslagen, op zoek naar liefde. Maar ook is er ‘Zonnetje’, zeer geliefd en gewenst.

“Haar moeder zei dan: ‘Hij was voor mij de zon, het licht, hij haalde mij uit de duisternis en gaf mij mijn meisje.’ “

De combinatie beeld, verhaal en gedicht werkt heel goed. De poëzie van Elyse van der Roer danst en geven de verhalen een lieflijke glans.
Onvergetelijk is het verhaal van Alyth, die het liefst in de heuvels optrekt met schapen. Niet op zoek naar een kroon of juwelen, maar op zoek naar bevrijding van haar ziel:

“Een lichaam te kiezen, zelf
haar lichaam te kiezen, zelfs een
wankelend lichaam ...’

Een boek om keer op keer te lezen, steeds ontdek je weer iets nieuws. De uitgave door Ambilicious is een lust voor het oog. De tekeningen van Judith Zijtregtop zijn wonderschoon en ontroerend.

Meer recensies van Nel Goudriaan