Terugkeer, een pareltje

Nel Goudriaan 29 november 2021 Auteur
Met veel plezier las ik “Terugkeer” van Marceline de Waard, een novelle die zich afspeelt op een verzonnen eiland: de Hebridensmaragd. Hoofdpersoon Dough keert na decennia terug om zijn vader op te volgen als Laird. Hij ontmoet daar Jane, houdster van de plaatselijke de post-shop. Tussen hen bloeit een mooie liefde op met de nodige strubbelingen.
Vanaf het begin trekt Marceline de Waard de lezer in het verhaal, dat is opgebouwd uit evenwichtige, compact geschreven hoofdstukken, die heel soepel lezen. Ze heeft het vermogen met woorden te schilderen. Haar beschrijvingen van het eiland en de natuur zijn zo levensecht dat je als lezer het gevoel krijgt zelf op het eiland aanwezig te zijn.

Terugkeer is meer dan alleen een feelgood roman over de liefde. De schrijfster biedt een mooi inkijkje in een kleine gemeenschap van eilandbewoners. Ze laat zien hoe deze bewoners reageren op veranderingen die de Laird voorstelt. Ze tekent scherp de onderlinge verhoudingen en problemen.
De twee hoofdpersonen Dough en Jane diept ze psychologisch goed uit, waardoor ze tot leven komen.
Ik beveel deze eilandnovelle dan ook van harte aan.

Meer recensies van Nel Goudriaan