Een creatieve mix van sprookjes

Nel Goudriaan 18 januari 2024 Auteur
Mozaïek van geluk is een fantasierijk geheel met herkenbare sprookjes die op eigen wijze zijn verwerkt door de auteur Liesbeth Jochemsen.
De verschillende hoofdstukken zijn associatief met elkaar verbonden. De rode draad is de zoektocht van Archibald, de vader van Faeline, naar een echtgenoot voor haar die moet zorgen voor de troonsopvolging.
De auteur gebruikt verschillende perspectieven (ik, jij en hij-perspectief) en schrijfstijlen ( poëzie, pamflet). Voor mij voelt het boek daardoor niet altijd een eenheid en er komen herhalingen in voor.
Het taalgebruik vind ik soms wat plechtig en geforceerd.
Toch las ik het met veel plezier, al is het niet het genre dat ik normaal gesproken lees.
Liesbeth Jochemsen beschikt over een rijke absurdistische fantasie en laat bijvoorbeeld prinses Fealine met drie biggen trouwen.
De gedichten vond ik een leuke afwisseling, maar ze zijn wel eenvoudig in vergelijking met de verhalen. De titels van de hoofdstukken zijn zeer goed gevonden en tussen de verhalen zijn er juweeltjes te vinden. Ik noem speciaal “Eet geen roggekoeken”, een creatieve variant op “Hans en Grietje”.
Ik geef het boek een ruime drie sterren beoordeling.
Opbouw verhaal 4 sterren
Spanningsopbouw 3 sterren