Ontroerende psychologische roman

Nel Goudriaan 01 juni 2022 Auteur
Ik las vandaag “Wat weg is”. van Judith de Laat uit. Een prachtige, zorgvuldig opgebouwde, roman over een studente die plotseling verdween met een gestolen busje van haar leraar.
In de loop van het verhaal komen we steeds meer te weten over haar tragische verleden van pijn en verlies. Ook de leraar worstelt met een trauma.
Het boek is opgedeeld in drie delen:
I Uit het zicht
II Niemand mist me
III Kapot
In de drie delen wisselen de perspectieven van Roos en Kevin elkaar op een natuurlijke manier af. In prettige, korte hoofdstukken. Handelingen in het heden gaan naadloos over in flashbacks.
De symboliek van een gebroken brug speelt een belangrijke rol in de roman . Hoe vind je het ontbrekende stuk? Hoe kun je verder met je leven? Hoe vinden Roos en haar leraar Kevin elkaar na een afstand die niet te overbruggen leek?
Het taalgebruik is soepel en zorgvuldig.
“Wat weg is” is een boek om langzaam te lezen. Niet omdat het niet spannend geschreven is, maar om alles goed op je te laten inwerken. Ik kijk uit naar het volgende boek van deze auteur.

Meer recensies van Nel Goudriaan