Een knaller van een Dystopische YA

Nienke Hutten 24 november 2021
Samenvatting:
Als de Morgen Begint is het vervolg op Als de Nacht Eindigt. In dit eerste verhaal zijn de drie tieners (Lya, Carli en Gwen) erachter gekomen dat de verhalen van de overheid over de gevaren van de zon helemaal niet kloppen. Hoe komt het dan dat zij al die tijd al binnen leven en hoe komt het dat er nog steeds mensen levend verbranden door de zon? Ze raken bevriend met Walter en Devan in deel 1 en besluiten in het tweede deel op onderzoek te gaan om antwoorden te krijgen op deze vragen. Alle vier vertrekken ze naar de rebellen, omdat ze denken dat ze daar de meeste kans hebben op antwoorden en/of hulp. De reis daar naartoe is niet makkelijk, maar ze krijgen het toch voor elkaar om er te komen! Eenmaal daar, wacht hen een moeilijkere strijd dan ze dachten en krijgen ze antwoorden die ze misschien niet hadden willen horen. Toch gaan ze door en stoppen ze niet met strijden tot het einde van het verhaal. Zal het ze lukken om de daders te ontmaskeren? Zullen ze ooit weer normaal en overdag kunnen leven?

Schrijfstijl & vorm:
Laura heeft een ontzettend fijne schrijfstijl en ik was dan ook binnen no time door het boek heen. In iedere zin wordt de spanning opgebouwd en wordt het verhaal duidelijker en onduidelijker tegelijk. Dit zorgt ervoor dat je heel graag door wilt lezen, want je wilt door naar de ontknoping van het verhaal, zodat je antwoorden krijgt in plaats van meer vragen! De woordenschat en zinsstructuren zijn niet te ingewikkeld, maar ook zeker niet te kinderlijk, wat zorgt voor een vlotte en fijne schrijfstijl.
Wat ik echt heel erg leuk vond aan de vorm van het boek is de decoratie bij het begin van ieder hoofdstuk. Bij het eerste hoofdstuk, is de ‘1’ omcirkeld en is er één vlammetje zichtbaar. Naarmate het verhaal vordert, wordt het zonnetje steeds voller. Ik vond dat een erg leuk detail, zeker omdat het zo goed aansluit bij het grootste onderwerp van het verhaal: de zon. Dit soort details zorgen echt voor een extra leuke leeservaring, omdat het verhaal zo completer voelt en erg goed doordacht.

Plot:
De karakters waren erg goed uitgewerkt, echter, sommigen iets meer dan anderen. Ik had graag wat meer informatie gezien van een aantal van de veelvoorkomende rebellen, maar de hoeveelheid informatie die we nu hadden, was absoluut niet te weinig. Ik vond het erg mooi om te lezen hoe de verschillende karakters, maar voornamelijk Lya, zich voelen en hoe goed het empathisch schrijfvermogen van Laura is. Ik kon me erg goed verplaatsen in de karakters en dat maakte dat ik nog meer in het boek werd meegetrokken.
Ook de verschillende gebeurtenissen in het boek waren niet voorspelbaar, wat erg fijn was. Natuurlijk weet je van tevoren dat een reis naar de rebellengroep niet alleen maar voorspoedig gaat verlopen, maar ik had nooit verwacht dat ze een aanvaring zouden hebben en ook niet dat ze in een spookstad zouden moeten overnachten. Dat waren elementen die het erg leuk maakten om door te lezen. Verder was het einde ook erg onverwachts: een president die gewoon niet tegenstribbelt en niet is gevlucht!

Conclusie:
Al met al vond ik het een ontzettend interessant verhaal om te lezen en heb ik me een middagje goed vermaakt! Het dystopische thema kwam erg goed naar voren, maar was niet geschreven met een vervelende ondertoon, waardoor ik enigszins ontspannen kon lezen. Ook was het erg interessant om te zien hoe mensen zich gedragen in een situatie waarin alles wat ze dachten dat waar was helemaal niet waar blijkt te zijn.
Ik zou dit boek zeker aanraden aan iedereen die erom vraagt! Het is een erg goed boek en heeft vermakelijke, maar ook zeker interessante aspecten (bijv. psychologisch). Ik hou ook erg van de extra details en versieringen en dat heeft het boek echt afgemaakt voor mij!

Meer recensies van Nienke Hutten