Een actuele en spannende novelle

Nienke Hutten 19 april 2024
Hoewel ik de omslag van dit boek er heel meisjesachtig uit vind zien en het daarom ook even heeft geduurd voor ik het oppakte, ben ik erg positief verrast door de inhoud! Ikzelf hoef het boek niet per se te kopen/hebben, maar vind het zeker leuk om het gelezen te hebben.

Ieder hoofdstuk begint met een vertelperspectief en sommige met de ‘followercount’ van #sweetsixteen op instagram. Degene achter dit account is namelijk influencer en deelt haar leven en samenwerkingen met bedrijven op haar pagina, die door veel mensen wordt gevolgd.

Echter, het leven is niet zo rooskleurig als op instagram wordt gedeeld. De hoofdpersoon wordt namelijk aangereden, maar ook bedreigd en nog wat andere negatieve dingen (die ik niet ga delen ivm spoilers). Wat ik erg mooi vond aan dit boek is dat het de negatieve kanten van het influencerleven heel realistisch weergeeft en laat zien hoe druk van ‘hogergeplaatsten’ iemands leven kan beïnvloeden. Ook vond ik het interessant om in het hoofd van de influencer te kunnen kijken, terwijl zij bepaalde keuzes maakt: hoe komt ze nou tot een besluit?

De schrijfstijl vond ik ook erg vlot en snel. In combinatie met korte hoofdstukken en tussendoor wat andere formats tekst (een post, appjes, etc.) vloog ik echt binnen no-time door het verhaal heen. Daarnaast werd het verhaal ook steeds spannender (en dat had ik niet verwacht), dus dat vond ik erg leuk.

Ik moet wel zeggen dat ik de personages toch vrij oppervlakkig vond, zeker degenen die geen verteller waren, en ook het verhaal niet super diepgaand vond. Ik vind dat altijd het jammere aan novelles, want er is gewoon maar beperkte ruimte in een verhaal, terwijl er dan eigenlijk 50-100 pagina’s meer nodig zijn voor de juiste hoeveelheid uitleg en diepgang.

Meer recensies van Nienke Hutten