De bloedrode sluier

Nienke Hutten 11 maart 2024
Thema's: vampiers/bloedheksen/jagers/andere mythische wezens, romantasy, magie, mysterieuze moorden
Content warnings: brute dood
Beoordeling: 2.75 uit 5
Toen bleek dat ik dit boek als recensie exemplaar mocht ontvangen van HarperCollins Holland was ik echt ontzettend blij! Al sinds het Amsterdam Book Event ben ik namelijk heel erg benieuwd naar dit verhaal, omdat het werd gepresenteerd als een superspannende romantasy met vampiers (dus ik was meteen verkocht, dat begrijp je). Helaas waren mijn verwachtingen hoger dan het verhaal dat het boek me bracht.
Ik hou echt van vampierverhalen: het is niet voor niets de Twilight-reeks die het voor elkaar kreeg om me te laten overstappen van kinderboeken naar YA en volwassenboeken toen ik een jaar of 11 was. De vampieren in dit verhaal hebben me gelukkig dan ook zeker niet teleurgesteld! Ze waren spannend, mysterieus en vooral heel erg anti-mens (domme wezens ook ;)). Daarnaast hadden ze de klassieke vampier-kenmerken en dat alles samen zorgde voor een lekker duister en mysterieus sfeertje in het tweede deel van het verhaal.
Echter, het kostte me wel wat moeite om lekker in het verhaal te komen, omdat ik het gevoel had achtergrondinformatie te missen. Ik heb vernomen dat dit boek zich afspeelt in dezelfde wereld als die van de 'Heks en Jager'-serie, maar wel los te lezen moet zijn. Ik heb de eerste serie niet gelezen en heb daarom het idee dat ik niet goed begrijp hoe het magiesysteem werkt en wat de verhoudingen zijn tussen verschillende mytische wezens. Dit had voor mij helaas een negatieve invloed op mijn leeservaring, omdat ik de hele tijd moest zoeken naar betekenis en daardoor eigenlijk de plotlijn miste. Ik wil heel erg graag de andere serie eerst lezen en dan deze serie opnieuw gaan lezen en kijken of mijn leeservaring dan verbetert. Ik ben namelijk wel ontzettend fan van dit genre en deze onderwerpen (mythische wezens en magie), dus wil de wereld zeker een kans geven!
De plotlijn met moorden en het proberen te achterhalen van de waarheid vond ik gelukkig uiteindelijk (toen ik de wereld, wezens en personages eenmaal begon te begrijpen) erg interessant en spannend. Het verhaal was goed uitgewerkt en ik zag het einde ook echt niet aankomen! Toen de vampieren een grotere rol kregen in het verhaal, kwam ik ook wat beter in het verhaal en kon ik gelukkig het einde echt in één ruk uitlezen! Ik vond het vooral jammer dat het verhaal voor mijn gevoel erg langzaam op gang kwam en ik er ook nog weinig van begreep. Daarom zou ik aanraden eerst de 'Heks en Jager'-serie te lezen en daarna dit boek.
Uitgeverij HarperCollins Holland, onwijs bedankt voor het recensie exemplaar!

Meer recensies van Nienke Hutten