Verraderlijk Patroon

Nienke Hutten 20 maart 2024
Thema's/content warnings: drugsverslaving, gevaren van lachgas, moeilijke thuissituatie, veranderingen in het leven
Representatie: fysieke beperking
Ik vond dit boek ineens in de bibliotheek waar ik werk en aangezien ik het mijn missie heb gemaakt om alle Kluitman novelles te lezen, heb ik deze ook maar meegenomen om te lezen!
Ik vond dit zoals gewoonlijk weer een lekker boek voor tussendoor om even af te schakelen en lekker te ontspannen. Ik ben echt binnen een uur door dit verhaal heen gevlogen, omdat het toegankelijk, vlot en spannend geschreven is en daarom blijft uitnodigen tot meer. Ook zijn de hoofdstukken echt lekker kort (maximaal vijf pagina's, gemiddeld ongeveer 2 pagina's) en kun je lekker blijven doorlezen of juist op ieder moment een pauze inlassen.
Hoewel het boek letterlijk 'patroon' in de titel heeft zitten en lachgaspatronen op de voorkant heeft staan, heb ik deze link pas gelegd toen de eerste lachgaspatronen in het boek tevoorschijn kwamen (soms heb ik zo mijn momenten). Ik ben zelf nooit in aanraking gekomen met drugs of lachgas en voel ook die behoefte niet, maar ik heb eigenlijk vooral uit dit boek geleerd hoe makkelijk het eigenlijk is om per ongeluk in een vriendengroep te raken waarbij dat wel heel normaal is. Tel daar de groepsdruk bij op en je hebt zo een verslavingsprobleem... Daarnaast worden ook nog eens heel mooi de mogelijke (fysieke & mentale) gevolgen van overmatig lachgas verwerkt in het verhaal, waardoor het helemaal een grote waarschuwing is - want dat is natuurlijk exact het doel van dit verhaal.
De Kluitman novelles hebben als doel om niet-lezers aan het lezen te krijgen met korte en spannende verhalen en hebben daarnaast ook nog een educatieve functie. Nu vond ik in dit boek de educatieve functie - zoals hierboven uitgelegd - erg duidelijk, maar daardoor viel het plot voor mij wat in het water. Er was opzich een verhaallijn, maar ik vond deze niet diepgaand genoeg. De vroegere vriendinnen van de hoofdpersoon kwamen schaars in beeld, maar hadden voor mij geen duidelijke functie en hadden dus niet in het verhaal gehoeven. De soortvan groeiende relatie tussen de hoofdpersoon en Ricardo was opzich leuk, maar voegde - buiten de waarschuwing over de gevolgen van overmatig lachgasgebruik - niks aan het plot toe. Ik vind het jammer, want ik denk dat dit verhaal veel beter tot zijn recht was gekomen in een boek met 100 pagina's meer.
Al met al raad ik het zeker aan om dit verhaal te lezen - vooral voor mensen die geïnteresseerd zijn in experimenteren. Dit verhaal laat heel duidelijk zien dat je je goed moet inlezen, je bewust moet zijn van de risico's en altijd veilig moet experimenteren. Daarnaast is het ook wel een eye-opener als je niet per se geïnteresseerd bent in drugs, om te leren hoe snel en makkelijk betrokkenheid kan gebeuren - en vooral wat je dan (niet) zou moeten doen.

Meer recensies van Nienke Hutten