Het verdronken land

Nikkileest 05 oktober 2020

Samen met een groepje meiden las ik ‘Het verdronken land’ van Olga Ponjee. En nu een tijdje later weet ik nog steeds niet goed wat ik er nou van vond.
Het is een verhaal over hoe Nederland eruit ziet na een super storm wat het hele land plat legt. Je volgt 3 jongeren die daardoor allerlei dingen mee maken. De een is getuige van een moord, en niet zomaar een moord, maar de moord op de premier. De ander wordt ontvoerd en de laatste laat zijn familie achter om op zoek te gaan naar de vriendin die getuige was van moord. Tijdens het lezen van het boek vond ik wat herkenning in hoe wij nu leven in het Corona tijdperk met alle complottheorieën die rond gaan.
‘...het is allemaal slaapnieuws, bedoelt om ons af te leiden van wat er echt aan de hand is.’
Ik vond het soms erg verwarrend omdat ieder hoofdstuk vanuit een ander perspectief geschreven is (de 3 hoofdrolspelers) en er lastige namen gebruikt werden, maar de auteur zorgde hierdoor wel voor zoveel spanning dat ik het boek met moeite kon wegleggen als ik ons wekelijkse doel had gehaald.
Het boek laat mij een beetje in verwarring achter. Ik wil niet spoileren, maar het boek laat me achter met veel vragen. Ik vraag me ook af of het verhaal klaar is voor de schrijfster. Als er een vervolg zou komen, zou ik dat zeker lezen.

Meer recensies van Nikkileest