Julia en de haai

Nikkileest 07 mei 2024
Julia’s vader moet voor zijn werk naar het eiland Unst en Julia en haar moeder (en niet te vergeten kat Noedel) gaan voor twee maanden mee. Julia’s moeder is zeebioloog en stort zich op het vinden van de Groenlandse haai. Terwijl Julia haar weg probeert te vinden in de omgeving, wordt haar moeder steeds fanatieker en obsessiever in haar zoektocht. Het gaat zelfs zo ver dat het gezin uit elkaar gedreven wordt. Julia kan maar één oplossing bedenken, zelf de Groenlandse haai vinden..

Ik zocht een boek om tussendoor te lezen en om afwisselend te luisteren. Ik zag Julia en de haai als luisterboek op Kobo plus staan, dus keuze gemaakt. Kon ik weten dat ik stukken opnieuw ging luisteren - lezen, illustraties ging bekijken. Julia en de haai is een prachtig geschreven verhaal met indrukwekkende en echte gebeurtenissen. Ik ervaarde de tekst best als iets overweldigends. Het is totaal niet een boek voor tussendoor dus!

‘Ik ben 10 jaar en 203 dagen oud. Ik heb mijn vader gevraagd of hij dat voor me wilde uitrekenen, want ik hou niet zo van getallen. Wel van woorden. Getallen kun je in woorden veranderen maar woorden niet in getallen, dus dan zijn woorden sterker, toch?’

De illustraties passen goed bij de tekst en geven ook wel een extra lading. Er komen allerlei thema’s aan bod in het verhaal zoals pesten, het klimaat en de stemmingwisselingen van de moeder van Julia. Het is best veel voor een jeugdboek, maar ergens past het ook helemaal. Wel lijkt het me raadzaam om dit boek van te voren - tijdens het lezen met een jonge lezer te bespreken of het wellicht samen te lezen. Ik kan mij zo voorstellen dat een jonge lezer het fijn vindt om over de gebeurtenissen te praten.

Veel meer ga ik er niet over zeggen, behalve nog: lees dit boek!

Meer recensies van Nikkileest