Ode aan de natuur

nog1bladzijde 16 november 2023
“Hij ging door met zijn karwei. Maar een dag of wat later viel hij opnieuw op het veen in slaap, met een boomstronk als kussen. Weer kwam het wezen naar hem toe. Nu was het vertoornd. Zijn gouden ogen bliksemden. De grond onder hen golfde, alsof ze op drijfzand stonden. Matts begreep heel goed wat het wezen wilde. Hij moest het veen met rust laten.”

Na een mooie proloog wat zich in het heden afspeelt, ‘De dochter van’, begint het verhaal in de17e eeuw. Aan Matts Mattsson is, als dank voor zijn bewezen diensten voor het rijk, een stukje land toegezegd in een veengebied in Österbotten, gelegen in het westen van Finland. Het stuk grond heet Nevabacka, oftewel moerasheuvel. Dankbaar en in samenwerking met de natuur bewerkt hij hier de grond en bouwt er zijn eigen keuterij. Hij droomt er van een eigen gezin op deze plek op te bouwen. Op een dag tijdens het ochtendgloren verschijnt er een prachtig vrouwelijk wezen met mosgroene ogen die hem, met zijn toezegging, neemt en vervolgens weer in stilte verdwijnt. Maanden later verschijnt ze weer aan zijn deur met een pasgeboren baby. Ze laat hem zweren dat hij het veen niet zal proberen te ontginnen en het met rust zal laten in ruil voor zijn zoon en erfgenaam..

De rest van het verhaal speelt zich over vijf eeuwen af rondom Nevabacka. De bewoners door de eeuwen heen en hun verhalen zijn op een prachtige manier met elkaar verweven en alles wat een mens mee kan maken komt voorbij. Van epidemieën tot hongersnoden, maar ook overvloed en rijkdom. Het verhaal leest erg vlot en heeft een mysterieuze ondertoon door de bosnimfen, trollen en andere natuurwezens in het bos. Het mooie is dat je er niet achter komt of het echt is of pure bijgelovigheid van de mensen, veelal christenen, die er wonen. De magische, beeldende beschrijvingen van de prachtige natuur maken het helemaal af. Eigenlijk voelt het hele boek als een ode aan de natuur. Heel terecht is het bekroond met de Swedish YLE Literature Prize en de vertaalrechten zijn aan meer dan twintig landen verkocht.

Dit vond ik één van de moeilijkste recensies ooit om te schrijven. Dit is een verhaal wat je zelf moet ervaren. Een roman die ik absoluut aan iedereen aan zou willen raden. Een feestje om te lezen én een boek wat je met genoegen weer eens uit de kast zult pakken.

Meer recensies van nog1bladzijde