Zeer aangrijpend en indrukwekkend boek. Aanrader!

nog1bladzijde 04 januari 2024
‘Yaro trok Ayana steeds dieper de struiken in. Hij wist dat het groen hier ondoordringbaar was. Als ze zich stilhielden, was er een grote kans dat niemand hen hier vond. Maar dan moesten ze wel stil blijven. Yaro’s hart bonkte zo hard dat hij bang was dat ze hem konden horen. Hij keek opzij. Ayana, anderhalf jaar ouder dan hij, was doodsbang. Toch zat ze zwijgend naar voren te kijken. Wachtend op wat komen ging.’

Als er rebellen in het dorp worden gesignaleerd waar de jonge Yaro en zijn familie wonen, zegt zijn moeder hem zijn zus Ayana van school te halen en meteen thuis te komen. Ze proberen uit handen te blijven van de gevreesde rebellen, maar helaas worden Yaro, Ayana en nog een aantal kinderen na een zeer gewelddadige actie alsnog gevangen genomen. The Real Army of the Lord is een rebellenleger dat zich verzet tegen de plannen van de regering. Ze dwingen de kindsoldaten mee te vechten in hun oorlog voor ‘Het grote doel’. Wat dat doel precies is blijft lang onbekend voor ze, maar ze hebben geen andere keus dan mee te gaan en proberen te overleven..

Dit boek zuigt je vanaf de eerste bladzijde mee in het verhaal, houdt je gekluisterd aan je stoel en maakt dat je het in één zit uitleest. De zeer levendig beschreven gebeurtenissen bezorgen je angstaanjagende beelden op je netvlies. Je kunt goed merken dat de auteur diepgaand onderzoek heeft verricht naar bepaalde feiten wat ik altijd erg kan waarderen. Feiten zoals het heimelijk toedienen van drugs via voedsel aan de kinderen om ze harder en verslaafd te maken zodat ze minder snel vluchten. Wat ik ook ontzettend goed vond, was dat de auteur de innerlijke verandering die zich in Yaro voltrok beschreef, iets wat ik me heel goed voor kan stellen als je langdurig in zo’n situatie zit. Voor wie meer wil leren en lezen over kindsoldaten, of voor iedereen die van een superspannend verhaal houdt, ga dit boek lezen. Je steunt er ook nog Warchild mee, want de auteursopbrengst gaat volledig naar dit goede doel om jongeren in conflictgebieden te helpen.

Meer recensies van nog1bladzijde