Kinderen van de Zagros

nog1bladzijde 28 januari 2024
“Zo gaat dat met wezens van het licht. In hun drang het licht te brengen waar het niet hoort, slokken ze de duisternis waar ze ook maar komen op. Hun onophoudelijke verhelderingsdrift zou onze mysteriën vernietigen.”

De Koerdische prinses Runak wordt geheel tegen alle verwachtingen in gekozen als opvolger van de koning. Iedereen staat versteld van deze onlogische keuze, zijzelf allermeest. Haar moeder is er van overtuigd dat Runak de geschiedenis van hun volk uit de duisternis zal leiden vanwege haar bijzondere helderheid. Runak wil vervolgens de wijde wereld intrekken. Ze weet zelf nog niet waar de reis haar heen zal leiden, maar ze heeft een onbestemd gevoel en wil op zoek naar de oorzaak. De trouwe krijger van haar vader, Akam, beveelt ze haar te vergezellen op deze queeste. Samen komen ze voor grote uitdagingen te staan.

De kleurrijke cover van dit boek, met de prachtige tekeningen, sprak me meteen aan en is een juweel in de boekenkast. Na het lezen valt de betekenis van de tekeningen pas helemaal op zijn plek. Dit is een boek wat je aan het denken zet. Het gaat over hoop, trouw, moed én over de zoektocht naar jezelf. Sommige delen in het verhaal waren me niet meteen duidelijk, maar nodigden uit om verder na te denken en te ontdekken wat het zou kunnen betekenen. Andere delen verslond ik vanwege de sprookjesachtige en avontuurlijke sfeer. Shad Raouf is een rasechte verteller! De boeiende geschiedenis van de Koerden is op een magnifieke manier verwerkt in dit mythische verhaal. Dit voelt aan als een verhaal dat verteld moest worden. Een verhaal dat me heel nieuwsgierig maakt naar volgende werken van deze auteur. Als je van mythische verhalen en fascinerende geschiedenis houdt, of van een betoverend verhaal met een mooie boodschap dan zal ik je dit boek van harte aanbevelen.

Meer recensies van nog1bladzijde