Geslaagd debuut

Onno van Rijen 27 februari 2020

Heleen Smit studeerde journalistiek en is redacteur bij Food&Agribusiness van uitgever Misset. Ze groeide op in Ede en woont nu in Doetinchem. Na een cursus thrillers schrijven bij de Schrijversacademie gevolgd te hebben, schreef ze haar eerste boek. In 2018 behaalde ze met dit boek de tweede plaats in een wedstrijd, uitgeschreven door De Crime Compagnie. Dit leidde tot haar debuut Op het verkeerde moment.

Sophie Hofman haalt in een sneeuwstorm de verstandelijk gehandicapte broer van haar ex op. Onderweg stopt ze voor een man die gewond langs de weg ligt. Tot haar schrik dwingt hij haar met een mes om hem te helpen. Sophie beseft dat de man uit de nabijgelegen gevangenis is ontsnapt en ze kan niet verhinderen dat hij haar als gijzelaar meeneemt. Het zal Sophie’s leven op zijn kop zetten.

‘De man, die net nog halfdood in de sneeuw had gezeten, griste nu de telefoon uit mijn hand en raakte me met zijn schouder. Mijn rug botste tegen het reservewiel op de achterdeur. In het rode schijnsel van de achterlichten blonk iets ter hoogte van mijn middel. Een mes, vlak bij mijn buik. Ik hapte naar adem. O god.’

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Sophie, waarbij niet alleen de gebeurtenissen die plaatsvinden beschreven worden, maar ook hoe dit op haar overkomt. Op deze manier werkt de auteur het karakter van haar hoofdpersonage goed uit. Ze is journaliste, die door haar baas is geschorst vanwege een gefingeerd artikel. Met de liefde wil het ook niet lukken; ze heeft haar jeugdliefde verlaten, zodat ze noodgedwongen weer bij haar vader in huis is gaan wonen. Ze blijkt in vroeger een trauma te hebben opgelopen. Van een journalist zou je mogen verwachten dat ze niet naïef is, maar dat blijkt Sophie in dit verhaal soms wel te zijn.

Het boek bestaat uit vier delen. De eerste twee delen zijn lang, het derde deel slechts zo’n 50 pagina’s en het vierde en laatste deel is een kort epiloog. Door de eenvoudige zinsbouw en de korte hoofdstukken, die uitnodigen tot verder lezen, leest het verhaal heel plezierig. De goed gekozen thema’s als wraak en schuldgevoel zijn mooi in het verhaal verwerkt.

Daar komt bij dat er veel vaart in zit; de lezer krijgt nauwelijks rust. De plot is spannend, vol met actie en afwisseling, maar niet altijd even geloofwaardig. Voor een debuut is het echter een meer dan verdienstelijk verhaal. De auteur laat ruimte voor een vervolg; het is dus daarnaar uitkijken.

Meer recensies van Onno van Rijen