Goed getimede twists

Onno van Rijen 26 november 2019

Schone schijn is het zesde deel in de ‘Verdacht’-serie (Under Suspicion) van Mary Higgins Clark en Alafaire Burke. Mary Higgins, die op kerstavond 92 jaar wordt, heeft al meer dan 50 boeken op haar naam staan. Haar eerste verscheen in 1975. Ze begon de ‘Verdacht’-serie met Alafair Burke in 2014 met Onder mijn huid. Voordat dit duo een boek gaat schrijven, bespreken ze samen grondig hoe ze een nieuw verhaal gaan aanpakken. Elk personage in het verhaal wordt gekarakteriseerd: wat is hun achtergrond, wat zijn hun angsten, wat voelen zij als bedreigingen en wat gaan ze ondernemen? Wanneer dit duidelijk is, dan volgt de plot bijna vanzelf.

Hoofdpersoon in de serie is Laurie Moran. Zij is de producent van een tv-programma, waarin cold cases opnieuw onder de loep genomen worden. Daartoe worden verdachten en andere betrokkenen uitgenodigd mee te doen aan haar programma. Door diepte-interviews en verder onderzoek hopen Laurie en haar team de zaak op te lossen.

In het vorige deel was Laurie Moran verloofd met de voormalige gastheer van haar show, Alex Buckley. Nu plannen ze hun huwelijk en zijn ze op zoek naar een huis in Manhattan. Robert en Cynthia Bell melden zich bij Laurie met de vraag om een aflevering van haar programma te wijden aan de moord op hun zoon, de arts Martin Bell. Zij zijn ervan overtuigd dat hun schoondochter Kendra de moord, die vijf jaar eerder plaatsvond, op haar geweten heeft. Als Laurie dit voor hen kan aantonen, kunnen zij de voogdij over hun kleinkinderen krijgen. Aanvankelijk wil Kendra niet meewerken, maar uiteindelijk weet Laurie haar toch zover te krijgen.

'Ik weet dat je zo gaat eten,' zei Laurie, omdat haar eigen tijdsdruk aan haar geduld begon te tornen. 'Ik zal ter zake komen over waarom we hier zijn. Je hebt Martins ouders verteld dat ik de zaak van je echtgenoot afgewezen had. Dat klopt totaal niet. Het lijkt of je iets te verbergen hebt, Kendra.'

Naast Laura is ook Kendra in dit verhaal hoofdpersoon. Zij is een interessant personage; ze heeft haar eigen, veelbelovende medische carrière opgegeven om de vrouw te worden van de succesvolle Martin Bell en moeder van hun twee kinderen. Vervolgens wordt ze hoofdverdachte van de moord op Martin. Ze is tegelijk sympathiek, kwetsbaar en hopeloos; het lijkt dat het goed mogelijk is dat zij de schuldige is. In het verhaal heeft vrijwel elk personage een geheim, dat aanleiding zou kunnen zijn tot een motief voor of betrokkenheid bij de moord. Zelfs het slachtoffer van de moord blijkt een geheim te hebben. Het schrijversduo weet met goed getimede twists de lezer scherp te houden en deze te laten gissen naar de identiteit van de dader.

Het verhaal is een mix van het onderzoek naar de moordenaar, het liefdesverhaal van Laurie en Alex en een stalker die Laurie volgt. Door een web van geheimen, leugens en bedreigingen blijft de spanning in het verhaal. Voor de lezer zal het geen verrassing zijn dat ook deze cold case kundig wordt opgelost door Laurie, bijgestaan door haar altijd aanwezige vader en ex-politieagent Leo.

De laatste solo geschreven boeken van Mary Higgins Clark dreigden wat aan frisheid in te boeten. Door de samenwerking met Alafair Burke, die doordachte boeken schreef zoals De echtgenote, zijn de schrijfkwaliteit en plot op een hoger niveau gekomen. Seks en geweld ontbreken, maar dergelijke thema’s zijn voor deze serie niet nodig.

Het is geen probleem om het verhaal als een standalone te lezen. De lezer mist dan wel de ontwikkeling van de relaties tussen de hoofdpersonen; met name Laura, Alex en Leo, Laura’s vader. Dus zeker degenen die de belevenissen van Laurie en Alex gevolgd hebben, zullen benieuwd zijn hoe hun relatie zicht ontwikkelt in een volgend deel. Maar ook zonder dat is Schone schijn plezierig leesvermaak.

Meer recensies van Onno van Rijen