Laatste deel van de als een trein lezende thrillerserie van het schrijversduo van eigen bodem Holtes&Sietsma

Om het leesplezier niet verknallen, schrijf ik in deze recensie niets over de inhoud van deze goed lopende thriller, maar een klein stukje over de impact van het plezier dat ik aan het schrijven van mijn recensie heb gehad. Om die reden volgt de recensie over de inhoud van de serie op een later tijdstip. Het leesplezier is te belangrijk om dit weg te nemen door mijn enthousiasme over het boek.

Maar een van de aspecten is zo belangrijk dat ik er toch wat over wil zeggen.

De thrillerserie Back-UP is mijn favoriete serie, omdat deze serie mij zoveel leesplezier heeft gegeven en in contact heeft gebracht met zoveel anderen, die van de thrillerserie hebben genoten. Niet alleen oud-politiemensen, mariniers, commando's, maar ook leden van de rechterlijke macht, het openbaar ministerie, studenten gaven input om anders tegen het recht aan te kijken voor het schrijven van een recensie. Back-UP is een vlot geschreven thriller, die een trend in de Europese misdaadbestrijding voortijdig blootlegde: de gestructureerde misdaadbestrijding door privaatrechtelijke organisaties.

Vorig jaar heeft de Cfk-branche de misdaad in eigen geledingen bestreden door fraudemeldingen te laten onderzoeken door een onafhankelijk recherchebureau die na onderzoek en feitenvastlegging de zaken overdroegen aan voor mij toen onbekende EU-justitiediensten, die zich met grensoverschrijdende misdaden bezig houden. Nieuwe justitieorganen, die door samen te werken met de privaatrechtelijke sector succes afdwingen.

Het Nederlandse Schrijversduo Holtes&Sietsma hebben enerzijds deze misdaadbestrijdingstrend voortijdig in beeld gebracht en anderzijds dit thema niet alleen beperkt tot het nationale en Europese vervolgingssysteem. Holtes&Sietsma zette een compleet internationaal privaat- en publiekrechtelijkvervolgingssysteem in de steigers.

Meer recensies van Paul Heijnen - a braindamaged person