De verborgen gevoelens van een teenermeid in harde sociale werkelijkheid – een verrijking van de woordenschat van de Nederlandse jongerentaal

Recensie Drama Queen Versie 2.00 d.d. 19.10.2019)

De auteur van het Yong Adultboek Drama Queen heeft een voor deze doelgroep leuk en vlot leesbaar boek neergezet over actuele maatschappelijke thema’s in een voor jongeren herkenbare sociale samenstelling. De kracht van eenvoud en het gebruik van taalgebruik dat bij jongeren past, maken dat het boek voldoet aan alle criteria die je heden ten dagen aan een boek voor jongeren mag stellen. Naast een lekker leesboek, zou het boek in mijn tijd geschikt zijn voor het vak maatschappijleer, omdat iedereen hier zijn eigen mening over kan zeggen. En voor een vak als Nederlands kan zo’n boek niet kapot, omdat elke leraar – op welk niveau dan ook – er een fantastische boekbespreking van kan maken. Of welke vorm hij dan ook kiest om zijn passie voor het Nederlandse boek te delen. Kortom een boek waar kinderen (Young Adults) plezier aan beleven en een docent door zijn enthousiasme over het boek en wat hij er vaktechnisch mee kan, op de populariteitsladder van zijn leerlingen kan stijgen. Of de huidige leraar zijn passie en enthousiasme over kan dragen op zijn leerlingen, is vers twee. Maar aan het boek kan het niet liggen getuige het feit dat de bril waarmee de auteur mij naar het taallandschap van de Young Adult anno 2019 laat kijken, de taal is die jongeren spreken en laat ik eerlijk zijn er zijn waarnemingen bij die zo treffend beschreven zijn dat ze regelrecht uit hart van grens verleggende socioloog kunnen komen. De kinderogen van een Young Adult hebben een griezelig nauwkeurig radar detectie- en analyseringsvermogen. Sociologie op gezinsniveau van de alleenstaande moeder met een dochter en een vriendin als hoofdthema.

Kortom, voor iemand die zijn minderjarige kinderen niet heeft zien opgroeien, niet weet welke vriendjes of vriendinnetjes ze mee naar huis hebben gebracht, niet weet welke vakken ze op school leuk vonden, of ze gepest werden of juist met iedereen konden opschieten, is het een vorm van herscholing, een eye-opener in het taalgebruik. Voor mij persoonlijk maakt het in ieder geval pijnlijk wat ik door een gerechtelijk vonnis mist, gemist heb en missen zal. Als ik mijn kinderen wat aangedaan zou hebben, zou dat terecht zijn, maar nu voelt het als een vorm van onrecht. Dit boek zorgt er in ieder geval voor dat mijn achterstand in het taalgebruik van kinderen enigszins gecompenseerd wordt. Het lezen van dit boek compenseert de sociale gevolgen van een verkeersongeval (NAH Frontaal Syndroom) enigszins door de kijk op door de bril van de kinderogen.

Drama Queen heeft mijn woordenschat verrijkt met de woorden/begrippen:
– Tettertorrist
– Supersoaker
– Bitchpower, bloedhonden op oorlogspad
– Een leger des Heils original (47)
– Look of trash (48)
– Veterdiploma
– Memory dump van mijn hoofd (40)

Dram Queen behandelt een aantal sociale thema’s, waaronder:
– Stage en stripdansen als vormen van maatschappelijke dwangarbeid
– Warzone versus peace (landschap van de machtsverhoudingen tussen scholieren onderling)
– De sociale en emotionele gevolgen van kanker voor de twee vriendinnen en hun directe omgeving
– illigale handel in vuurwerk (door de vader)
– medicijngebruik door jongeren
– de invloed van de leerkracht in de (negatieve beeldvorming die de ouder krijgt over zijn/haar kind en de sociale gevolgen
– dementieverschijnselen, zoals kinderen die waarnemen en volwassen vergeten zijn respectievelijk het onvermogen om onbewuste waarnemingen te linken als een kenmerk van dementie
– het gevecht van een individue (Drama Queen) tegen groepje opgeschoten leeftijdsgenoten

Bijzonderen omschrijvingen
– Plofcavia, de cavia als kiloknaller (als variant op de AH-plofkip)
– Stage – een moderne vorm van onbetaalde dwangarbeid
– Opa – een oude baby die niets meer kan.

Bijzondere beschrijvingen van emotiële situaties, zoals ervaren door de Drama Queen:
– Urn – je overleden moeder in een pot met asresten van de vorige dode, omdat de oven niet goed is schoonmaakt (38)
– Nijntje – een dronken paashaas

Vergeten woorden en begrippen:
– wipkip (40)
– Veterdiploma (45)

Informatiebeoordeling door middel van kleuren (38):
– groen is interessant, maar niet noodzakelijk om te weten;
– blauw is belangrijk
– rood is essentieel

Dit boek geeft een inkijk in de wereld van een alleenstaande moeder met dochter (Drama Queen) die in warezone leeft. De Drama Queen krijgt een pasifistische vriendin waarvoor de verborgen gevoelens op aan de oppervlakte komen. Een leuk boek, met mogelijkheden voor een vervolg, zoals de niet uitgewerkte afwijzing van haar grootste pestkop. Maar er zijn meer losse eindjes voor een vervolg. Een uitdaging voor de auteur om dit voor elkaar te boksen. Ik geef dit boek vier sterren.

Meer recensies van Paul Heijnen - a braindamaged person