Het eerste boek van deze schrijfster, verschenen in 1998. Qua stijl lijkt het inderdaad op de door mij zozeer gewaardeerde verhalen van Olive Kitteridge en Lucy Barton. In dit boek beschrijft zij hoe een alleenstaande moeder (Isabelle) en haar 16-jarige rijpende dochter (Amy) een moeilijke periode in hun leven doormaken in de kleine Amerikaanse woongemeenschap Shirley Falls. Op de van Strout bekende wijze gaat zij met een zekere onschuldige toon in op de grote keuzes die beide hoofdpersonen op hun weg moeten maken in hun leven dat eigenlijk gekenmerkt wordt door steeds weer meer-van-hetzelfde. Gaandeweg wordt jou als lezer ook de gehele voorgeschiedenis onthuld waardoor er ook toenemend begrip ontstaat voor eigenlijk alle betrokkenen. Het verhaal zou je een psychologische roman kunnen noemen, steeds met een wat verwonderde ondertoon.
Verhaal aardig, verteltoon prettig; maar in dit geval wel érg veel tekst nodig om tot het punt te komen.

Reacties op: Hier begon ze...

Amy & Isabelle - Elizabeth Strout