Antisemieters

Peter Thunnissen 12 december 2023
Kijk, een echte jood - zoals Shalom Auslander overduidelijk is- is ook de enige die zich mag wagen aan terminologie en/of formuleringen die men wel eens anti-semitisch, of anti-joods zou kunnen noemen. Philip Roth, Ephraïm Kishon en nog enkelen betoonden zich daar eerder al meesters in. Deze jonge schrijver schrijft zijn opgekropte anti-joodse sentimenten van zich af en doet dat op de bekende, invoelbare deels woedende, deels zeer cynische toon. Hij vertelt hoe hij in een orthodox-joods gezin in de Verenigde Staten is opgegroeid, continu gevoed met angst voor de immer wraaklustige en straffende God en de duizenden regels en regeltjes stammend uit de Bijbel waaraan hij zich diende te houden, op straffe van..... en zo wordt dan je hele leven gevuld met telkens weer angst voor wat er zal gebeuren als ik wel.... maar wat dan als ik nou niet.... maar als ik pas morgen....of als ik hem vraag te... enzovoort, en zo verder. Het deed mij voornamelijk nog eens bedenken hoe zwaar, maar ook hoe onlogisch het is je geest te laten regeren door geloof. Van welke vorm dan ook.
Overigens: de aanprijzingen met "incredibly funny ", "for laughing out loud " en zo verder: meer dan een glimlachje kreeg ik er niet uit. Het is eigenlijk te triest voor woorden

Meer recensies van Peter Thunnissen