Pakkend, invoelbaar

Peter Thunnissen 17 april 2024
Dit noem ik nou een ouderwets mooi opgebouwd verhaal, laten we zeggen “op zijn Irvings” (in diens Garp-jaren dan wel). Hoe Elizabeth Valentine, van zeer welgestelde komaf en Jack Baker, uit wat eenvoudiger achtergrond elkaar vinden en voor elkaar voorbestemd lijken, hoe zij zich samen en naast elkaar ontwikkelen, de een wat ondernemender dan de ander, hoe zij ieder op hun eigen manier omgaan met voor- en tegenspoed, hoe hun kind Toby daar in komt te passen, hoe daar later toch wat wrijvingen en misverstanden ontstaan, en dan ook nog hoe de respectievelijke ouders van E. en J. daar op hún manier invloed op uitgeoefend hebben en nog uitoefenen- met verrassende plotwendingen. Fraai verhaal met invoelbare situaties, humoristische scènes, invloed van vooroordelen, publieke opnie en directe omgeving dat de lezer mooi mee weet te nemen. Ook goede uitleg over, en gebruikmaking van het "placebo-effect" (dus al of niet leidend tot "wellness"). Enige zwakke punt: voor de beschrijving van meerdere complicaties heeft de schrijver wel érg veel tekst nodig. Het boek had het met 100 bladzijden minder óók prima gedaan.

Meer recensies van Peter Thunnissen