Vooral: mooi, warm

Peter Thunnissen 17 april 2024
Verhaal over een Japanner (inderdaad, Shizo K.) door een Italiaanse journalist; dat klinkt wat wonderlijk, maar Faggiani ontdekte een wonderlijk verhaal over een Japanse marathonloper die in 1912 tijdens de Olympische marathon in Stockholm, in de eerste Spelen waaraan Japan deelnam, zomaar verdween. In werkelijkheid kwam deze loper wel weer boven water, maar Faggiani’s verbeelding was geprikkeld hetgeen tot dit verhaal leidde. Het verhaal op zich, dat je dus bijna een historische roman mag noemen, is al de moeite waard; daarbij wordt door Faggiani (en dus ook door de Nederlandse vertaler, een zekere Saskia Peterzon-Kotte) bloemrijke, vaak dichterlijke taal gebezigd die mij het gevoel geven écht een Japans boek te lezen. Vele citaten zijn mogelijk, zoals bv. “Herinneringen hebben geen vaste verblijfplaats; ze zijn een makkelijk te verplaatsen koffer, zelfs als die soms erg vol zit”… En ik vond de reis van hoofdpersoon Shizo retour naar Stockholm in 1967, waar hij alsnog zijn Olympische marathon voltooit in “54 jaar, 8 maanden, 6 dagen, 5 uur, 32 minuten en 20,3 seconden” bijna ontroerend. Knap!

Meer recensies van Peter Thunnissen