Komisch bedoeld(?) horrorscript

Peter Thunnissen 18 april 2020
De schrijver werd eerder beroemd door het boek “Vernon God Little” waarmee hij in 2003 (!... al zó lang geleden blijkt nu ik het opzocht) de prestigieuze Man Booker Prize won. Dát heb ik nooit gelezen, daarom nu eerst maar eens dit werkje van 186 bladzijden, in de kringloopwinkel gevonden, tot mij genomen. Nou ja, je hebt het zó uit. Hij kan wel schrijven, maar dìt is naar ik later begreep eigenlijk bedoeld als script voor een horrorfilm. Een Amerikaanse natuurkundige vliegt naar een congres in Amsterdam, maar zijn vliegtuig landt in Stansted bij Londen vanwege dichte mist. Hij had een afspraak met een geheime liefde om haar in Amsterdam te ontmoeten, of ze elkaar eerder lijfelijk ontmoet hadden wordt niet duidelijk; zij strandt in Brussel en gaat met de trein naar Amsterdam. Hij belandt in een ouderwets Brits hotel op de kliffen (idd, Cliff House) alwaar het hem niet lukt contact te krijgen met zijn lief. In het hotel verblijft de vreemde familie Border, duidelijk nageaapt van de Addams family die hem die avond en nacht het leven zuur maken door leugens, bedrog, valse aantijgingen en beloften. Uiteindelijk blijkt bij en na het ontbijt dat zijn periode in “the Cliff House”, voor hem het begin van een bestaan samen met de Borders (“wij noemen hen de Borgia’s”, zegt de hotelmanager) betekent. Mager verhaal. Misschien leuk als aflevering van een horrorserie.

Meer recensies van Peter Thunnissen