Smullen in steden

Nieuwste verzameling verhalen van deze door mij zéér gewaardeerde schrijver. Dit keer met portretten van mensen gekoppeld aan steden/plaatsen die in hun leven een belangrijke rol gespeeld hebben. Overigens eigenlijk meer gekoppeld aan de mensen om wie het gaat dan om de steden, hetgeen je misschien door de titel eerder zou vermoeden. Dat komt mede door de wel zéér ruime belangstelling van Brokken voor alle soorten mensen; schrijvers, dichters, adellijke personen, schilders, componisten etcetera. Zo behandelt één hoofdstuk bijvoorbeeld de Nederlandse schilder Meindert Hobbema die beroemd werd door “het laantje van Middelharnis”. Middelharnis kun je geen stad noemen en Hobbema heeft die plaats hooguit enkele dagen bezocht. Maar de plaats heeft wel zijn latere beroemdheid bepaald en Jan Brokken maakt daar een mooi verhaal van. Dat geldt ook voor Satie , Vasks, Bellini, Calatrava , Donizetti, Tip Marugg en zo meer. Voor de liefhebber van het detail in het leven van historische figuren een aanrader.

Meer recensies van Peter Thunnissen