Origineel waar, maar íéts te lang

Peter Thunnissen 23 maart 2024
Op zich aardig verhaal over een Iers dorp met de leden van een rijke en een minder rijke familie, die door huwelijken met elkaar verstrengeld raken. Er zijn nogal wat interpretaties mogelijk van de gebeurtenissen binnen de families en van de daden en gedachten der verschillende hoofdpersonen, zich toespitsend op de broers Frank en Dickie, “hun” vrouw Imelda en de kinderen waarbij de -vaak dramatische- gebeurtenissen steeds vanuit het perspectief van één der hoofdpersonen worden geschetst. Meest opvallend is, als dit vanuit het perspectief van de mooie Imelda gebeurt; het verhaal wordt dan geheel zonder leestekens opgeschreven, waaraan je als lezer erg moet wennen- maar gaandeweg begrijp je steeds beter dat deze schrijfstijl goed aansluit bij haar impulsieve manier van denken en doen. Het verhaal gaat naar een uiteindelijk dramatische climax die ik niet zal toelichten. De steek van de bij is inderdaad belangrijk in het verhaal, maar toch ook weer niet zó belangrijk dat het boek deze titel moest krijgen. Aardig, spannend, boeiend….maar wél een bladzijde of 150 te lang.

Meer recensies van Peter Thunnissen