Beetje jammer

Pieter Jan 30 december 2022
In de bibliotheek viel mijn oog op de nieuwe uitgave van 'Op zee' van Toine Heijmans. Het was een mooi boekje van 187 pagina's, en dat is dan inclusief een aantal pagina vullende illustraties. Het boekje is vertaald in 8 talen en verfilmd, dus de verwachtingen waren gewekt.
Het is een ideaal boekje om in een avondje uit te lezen. Het aantal pagina's is beperkt en de font grootte is ideaal voor mensen die te lui zijn om een leesbrilletje op te zetten.

Het boek gaat over een man die 3 maanden geleden zijn kantoor verlaten heeft om een zeiltocht te maken. De laatste dagen van de zeiltocht wanneer de man op weg is naar zijn thuishaven Harlingen, staan centraal in het verhaal. Het grootste deel van het boek wordt verteld vanuit de wereld van de man: wat hij tegen komt onderweg, hoe het weer is, wat hij doet en wat hij zijn dochtertje van 7 jaar ziet doen aan boord. Volgens hem zeilt zijn dochter met hem mee op de laatste etappe van zijn reis vanuit Denemarken naar Harlingen.

De laatste pagina's van het boek worden beschreven vanuit het perspectief van zijn vrouw Haga. Zij staat op de kade in Harlingen te wachten op de aankomst van haar man, samen met hun dochter. In deze laatste pagina's wordt het duidelijk dat de man nooit een sabbatical heeft genomen, maar gewoon zijn werk heeft verlaten. En dat zijn dochter niet bij hem aan boord is, maar dat dit inbeelding is geweest (voortkomend uit wensdenken).

Mijn grootste bezwaar tegen dit boek is de onbalans. Verreweg het grootste deel van het boek wordt verteld vanuit de wereld van de man, met al de inbeeldingen en leugens die hier deel vanuit maken. Pas in de laatste paar pagina's wordt hier het perspectief van zijn vrouw tegenover geplaatst. Je kan je voorstellen dat de echtgenote van de hoofdpersoon wel wat heeft meegekregen van zijn geestelijke gesteldheid, voordat deze vertrekt voor een zeilreis van 3 maanden. Dit blijkt niet uit de laatste pagina's van dit boekje en dat is jammer, want dat zou een mooie verrijking van dit boekje kunnen zijn. Ook als ze hier niets van had gemerkt, dan zou dit op zich ook wel weer wat zeggen over hun huwelijk en dat zou ook interessant materiaal zijn voor deze novelle.

Meer recensies van Pieter Jan