Traag begin, mooie plots aan het eind

Pooh bear 13 oktober 2020
‘De onbekende vrouw’ begint bij aankomst van het huis dat Will met zijn gezin van zijn zus Alice heeft geërfd. Alice leed aan fibromyalgie en heeft onlangs zelfmoord gepleegd. Alice had een dochter van 16, Imogen, en Will en Sadie krijgen behalve het huis ook de voogdij over haar. Imogen is hier allesbehalve blij mee en het is voor het gezin best lastig om met haar verbonden te raken. Sadie laat in de eerste hoofdstukken doorschemeren dat het gezin in het verleden al enkele hobbels heeft moeten nemen, maar gaat er dan nog niet uitgebreid op in. Maar waarom ziet Will de verhuizing van Chicago naar Maine als een nieuwe start? Voor het hele gezin, voor Sadie en hem, of misschien alleen voor hem?

Dan blijkt buurvrouw Morgan Baines te zijn vermoord en daardoor schrikt het stadje op. Sadie kende haar niet, maar ze voelt zich niet meer veilig in haar nieuwe woning. Wanneer ze naar de uitvaart van mevrouw Baines gaat, vangt ze een gesprek op tussen meneer Baines en zijn ex-vrouw, waaruit ze opmaakt dat deze ex wel eens de moord op Morgan kan hebben gepleegd. Als ook nog eens haar buurman Nilsson verklaart dat Sadie en de buurvrouw elkaar wel degelijk moeten hebben gekend, bijt ze zich vast in haar onderzoek naar de moord op deze buurvrouw. De uitkomst van dat onderzoek kent vele verrassende plotwendingen.

‘De onbekende vrouw’ van Mary Kubica is een thriller wat vrij langzaam op gang komt, maar op ongeveer driekwart van het boek komt het verhaal in een stroomversnelling en volgen verrassende wendingen. Het zijn lekker korte hoofdstukken, waarin we beurtelings Sadie, Camille, Muis en Will volgen. Als lezer vroeg ik me al af hoe deze mensen tot elkaar in verbinding staan. Zowat tegen het einde van deze thriller wordt duidelijk hoe deze personen met elkaar te maken hebben en hoe je de gebeurtenissen uit het verleden moet plaatsen in het heden. Net wanneer ik dacht het plot door te hebben, kwam er weer een twist in het verhaal. En juist dat maakt het wat trage begin weer helemaal goed.

Meer recensies van Pooh bear