Monsters in Black Hawk County

Pooh bear 04 juli 2022
Erin Young is als Robyn Young bekend van haar Tempeliers-trilogie. Haar boeken zijn voornamelijk historische fictie, ze verschijnen in 22 landen en in 19 talen. Met Hebzucht laat ze zien dat ze als veelzijdig schrijftalent ook andere genres aan haar oeuvre kan toevoegen.

Hebzucht speelt zich af in het plattelandsdorpje Black Hawk County, Iowa. Midden in de Corn Belt is het de grootste maïsproducent. Het zijn echter zware tijden in de maïsteelt. Investeerders blijven weg en jongeren trekken massaal weg, op zoek naar een betere toekomst. Die paar overgebleven kleine familiebedrijven zijn gedwongen een oneerlijke strijd te voeren tegen de giganten met hun hypermoderne technieken. Corruptie is er aan de orde van de dag en de politiek speelt het spelletje gewoon mee.

In het dorpje is Riley Fisher net gepromoveerd tot onderzoeksleider bij de Black Hawk County Police. Op een dag krijgt ze het bericht dat er in een van de graanvelden het levenloze lichaam is gevonden van een jongedame. Ze is op gruwelijke wijze om het leven gekomen. Eenmaal op de 'pd' blijkt zij het slachtoffer te kennen van vroeger. Het wordt ook meteen duidelijk dat er ooit iets moet zijn gebeurd wat Riley liever niet meer terughaalt naar het heden. Door de persoonlijke band met het slachtoffer is ze er nog meer op gebrand de zaak op te lossen. Terwijl het onderzoek gaande is, duiken steeds meer lichamen op. Is er sprake van onderlinge samenhang en hebben we te maken met een seriemoordenaar? En wat heeft al die informatie over de landbouwteelt ermee te maken?

De proloog van Hebzucht is érg sterk. We volgen de laatste uren van het eerste slachtoffer, vluchtend in de maïsvelden van Black Hawk County. Dat belooft heel wat voor het vervolg. Daarna neemt de schrijfster echter uitgebreid de tijd voor de setting van de rest van het verhaal en introduceert daarbij in rap tempo vele personages. Dit haalt even het tempo uit het verhaal.

Eenmaal weer in het verhaal, leren we stukje bij beetje meer over het verleden van Riley. Op zoek naar de dader, geeft ze zelf ook steeds meer prijs over de monsters uit haar eigen verleden. "Dat was het met monsters. Ze waren als de wolf in grootmoeders bed. Als de heks met haar peperkoekhuisje. Als je niet oppaste, zag je ze niet aankomen." Van alle personages ontwikkelt zij zich het meest doordat ze laat zien hoe zij zich in een masculiene wereld bij de politie staande weet te houden. Ze houdt zich daarbij vast aan de wijze raad van haar opa, ooit sheriff van het dorpje: “Ga op je intuïtie af. Het is het beste gereedschap dat we hebben in dit werk. Laat ons lang voordat anderen het vuur zien de rook opsnuiven.” Een goede tweede plek is voor nichtje Maddie, die ook heel veel te vertellen moet hebben met alles wat zij heeft meegemaakt.

Erin Young heeft een beeldende schrijfstijl, ik kon bepaalde passages echt zó voor me zien. Inclusief de beschrijvingen van de gevonden lichamen, precies zoals de ondertitel al doet vermoeden. "Als ze haar verplaatsen, valt ze uit elkaar." Daarnaast is de cover een goede weergave van de omgevingswereld in het verhaal, een bepaalde passage speelt zich ook daadwerkelijk hier af.

Eenmaal in het verhaal kon ik het boek niet meer wegleggen, benieuwd naar wie de dader nu eigenlijk was. Met meerdere verhaallijnen door elkaar en diverse plotwendingen was het tot aan het einde toe meespeuren met Riley. "Ze had het gevoel dat dingen botsten, als golven die op elkaar inbeukten, maar dat ze sommige stromingen nog niet kende die haar onderzoek en deze onthullingen samen hadden gebracht." De onthulling was zeer verrassend, met genoeg ruimte voor een vervolg. Ik zou niet verbaasd zijn als dit boek wordt verfilmd voor Netflix.

Meer recensies van Pooh bear