Aangrijpend verhaal van een slachtoffer

Pooh bear 01 juni 2020
"Ik ben niet moe, ik heb geen honger, ik heb het niet koud, ik voel geen pijn. Ik ben oké."

Dit is een soort mantra van Florence - Flora - Dane die ze reciteert tijdens haar gijzeling van 472 dagen. Ze wordt vastgehouden door Jacob Ness, door wie ze na een avondje stappen wordt ontvoerd. Ze wordt gevangen gehouden in een kist, precies groot genoeg voor haar lichaam. Na haar vrijlating vertelt ze niet alles over de periode dat ze vast zat. In plaats daarvan lijkt ze een persoonlijke missie te formuleren: wat haar is overkomen mag geen enkel ander meisje meer overkomen. Daar is een goede reden voor, zo blijkt later.

Ze volgt vijf jaar lang zelfverdedigingscursussen en bouwt haar slaapkamer om in een onderzoeksruimte, met aan de wanden foto's en krantenknipsels van ontvoerde meisjes.

Toch wordt ze nogmaals ontvoerd, ditmaal door Devon Goulding. Gelukkig is het maar van korte duur. Lichamelijk sterk en scherp van geest als ze nu is past ze haar overlevingstechnieken toe en weet ze hem te overmeesteren.

Ditmaal wordt ze echter niet meteen alleen als slachtoffer gezien, maar ook als dader. Rechercheur D.D. Warren bijt zich vast in de zaak en komt erachter dat Flora al jaren 'jaagt'  op potentiële aanranders en verkrachters. Prompt de nacht na haar laatste vrijlating wordt ze weer ontvoerd. Ditmaal vanuit haar eigen kamer. Wie heeft haar nu toch weer gegijzeld?

Het boek is vlot geschreven. In de hoofdstukken volg je afwisselend Flora en D.D. Warren. Het feit dat Flora kort na elkaar een paar maal wordt ontvoerd doet soms wel erg toevallig aan. Het plot echter is verrassend en dat maakt dit boek in de laatste hoofdstukken wel weer echt een thriller. Ik vond het aardig om eens te lezen en geef het daarom vier sterren.

Lisa heeft bij mij ook voor een stukje bewustwording gezorgd. Ik stond er namelijk niet bij stil dat een slachtoffer tijdens een lange gijzelingsperiode toch een soort haat-liefde-verhouding opbouwt met hun aanrander. En dat dat ook weer gemengde gevoelens bij de slachtoffers oproept. Zelfs na vrijlating… ben je dan wel echt 'vrij'?

In het nawoord zegt Lisa dan ook:" Overleven is geen bestemming, maar een reis. Overlevers waar ook ter wereld, dit boek is voor jullie."

Meer recensies van Pooh bear