Heerlijke feelgood met mooie boodschappen

Pooh bear 14 augustus 2020
Lis Lucassen is bekend van haar New Adult boeken. Nu komt van haar hand de Misverstandserie, wat juist in de categorie feelgood valt. Deel 1 “Misverstand in de middle of nowhere” vertelt beeldend het verhaal van Dorothee. Alleen al de titel met een combinatie van Nederlands en Engels maakt de titel catchy. De felle kleuren op de cover met foto’s en tekeningen maken deze speels en nodigen uit om in elk geval de achterflap te lezen. De proloog is al een sterke binnenkomer en maakt nieuwsgierig naar het verdere verloop.

Het verhaal gaat over Dorothee die het huis van opa Boaz erft, in de Achterhoek. Met opa heeft ze al jaren geen contact meer. De erfenis komt voor haar dan ook als een verrassing en even weet ze niet wat ze ermee aan moet. Als ze snel daarna haar baan verliest en haar relatie ‘long distance’ is geworden, besluit ze voor het avontuur in de Achterhoek te gaan. Om het huis daadwerkelijk te krijgen moet ze een maand erin doorbrengen, zónder iets eraan te veranderen. How hard can that be?

Wat volgt is een mooi en lief verhaal, verteld vanuit het perspectief van Dorothee. In de Achterhoek ontmoet ze snel Wes, een lieve, attente jongeman met een enorm hoog knuffelgehalte. Met hem haalt ze herinneringen op aan haar opa en ontdekt ze ook nieuwe dingen over hem. De personages Wes en opa Boaz geven je een warm gevoel en laten zien hoe oprechte goedheid iemands leven kunnen veranderen. In een maand tijd wordt Doortje zekerder van zichzelf en neemt ze de regie over haar eigen leven terug. De manier waarop ze dat doet is echt een feelgood avontuur!

Het verhaal heeft korte flashback voor een perspectiefwisseling en om antwoorden uit het verleden te krijgen. Lis schrijft heel toegankelijk, modern en met veel humor en meerdere plotwendingen. Je zou zomaar iets in een van de personages kunnen herkennen uit je eigen leven. Dat komt ook doordat Misverstand in de middle of nowhere een verhaal is waarin meerdere mooie boodschappen verwerkt zijn, met best gevoelige onderwerpen. Soms subtiel en soms met uitspraken die bijblijven: “Schuld slaat zijn zwarte tentakels uit en verdrijft al het luchtige en het lichte”.

Kortom: een echte feelgood met mooie boodschappen, wat mij misschien wel daarom wat langer zal blijven heugen. Ik kijk zeker uit naar deel 2!

Meer recensies van Pooh bear