Het bloemenmeisje verrast!

Pooh bear 17 augustus 2020
Al enkele maanden stond 'Het Bloemenmeisje' van Anya Niewierra op mijn wil-plankje, ik heb meerdere keren de eerste pagina gelezen en kwam er om de een of andere reden niet prettig doorheen.

Nadat ik zag dat het boek de Hebban thrillerprijs gewonnen heeft, moest ik het van mezelf een serieuze kans geven! En inderdaad, na die eerste paar pagina’s werd ik snel het verhaal ingezogen en wilde zo snel mogelijk naar de ontknoping.

Heel knap hoe dit verhaal is opgezet. Hoewel er thrillerelementen aanwezig zijn, komt het grootste deel op mij over als literaire roman. Het boek is vlot geschreven, met Nina Fleurie als hoofdpersoon. Ze is als jong meisje flink verwaarloosd en mishandeld door haar moeder, verder waren die twee volledig geïsoleerd in de Pyreneeën. Genegenheid en moederliefde heeft ze tot dan niet gekend. Het verhaal begint wanneer Nina als veertienjarige gevonden wordt op het moment dat ze haar moeder wil cremeren. Wat is hier dan aan vooraf gegaan?

Zet je schrap voor het vervolg. Je leert vele personages kennen, die allemaal weer op de een of andere manier met Nina én met elkaar te maken hebben. Dat maakt het soms wel verwarrend, hoewel het overzicht voorin het boek hierin kan ondersteunen. Als ik echter eenmaal lekker in een verhaal zit, dan wil ik eigenlijk niet nog de personages zo vaak hoeven op te zoeken, maar da's persoonlijk.

Op een gegeven moment heb je misschien wel een klein vermoeden hoe de moeder van Nina op de brandstapel terecht is gekomen, maar de ene plotwending na de andere zorgt ervoor dat je blijft doorlezen en denkt dat het wellicht anders zou kunnen uitpakken dan verwacht.

Dat maakt het bloemenmeisje een spannend en intrigrerend familieverhaal!

Meer recensies van Pooh bear