Filmisch geschreven psychologische thriller

Pooh bear 13 maart 2022
Wanneer de levenloze lichamen van Steven en Regina Rytter in hun villa in Lund worden gevonden, start een spannend onderzoek naar de ware toedracht. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Al snel maken we kennis met 3 jonge mensen: Bill, Karla en Jennica. Bill heeft net zijn vrouw verloren, zij was de regelaar in het gezin. Hij is achtergebleven met zijn dochtertje Sally van 8 en worstelt met het ouderschap en zijn gokverslaving maakt het nog lastiger financieel de eindjes aan elkaar te knopen. Karla heeft een moeilijke jeugd achter de rug met een moeder die een drugsverslaving heeft, maar probeert serieus wat van haar leven te maken en volgt een rechtenstudie. Jennica zit in een dertigerscrisis, studeert maar besteed meer aandacht aan haar werk als spiritueel adviseur. Hebben deze personages iets met elkaar gemeen? Wat is hun relatie tot Steven en Regina Rytter, if any?

Omdat we elk personage in aparte hoofdstukken blijven volgen, krijgen we stukje bij beetje meer mee over hun achtergrond en leren we ze zo steeds beter kennen. Bill komt behoorlijk passief over, hij kruipt maar al te snel in een slachtofferrol. "Waarom overkwam dit mij? Waarom ben ik het die straatarm is en zijn vrouw mist?". Daar staat tegenover dat hij echt het beste voor Sally wil, "Wij met z'n tweetjes tegen de wereld". Dat maakt dat je hem het ene moment een schop onder zijn kont wil geven en je het andere moment toch weer sympathie voor hem kan opbrengen. Karla doet haar best zich af te sluiten van de demonen uit haar verleden, wil het beste voor haar medemens en maakt daarbij soms net wat ondoordachte keuzes. Van Jennica's persoonlijkheid komt relatief het minst aan het licht. Toch is duidelijk de overeenkomst tussen deze drie jonge mensen dat ze de nodige bagage uit het verleden meenemen en op geheel eigen wijze invulling geven aan hun leven.

"Je leidt rustig je leventje, z'n dagelijkse gangetje, zoals dat heet. Dagen tikken voorbij, zorgeloos en grijs. Dat er niets gebeurt, kan het beste zijn wat je overkomt."

Tijdens het verhaal gaan we ook heen en weer in de tijd en worden we getrakteerd op stukjes uit politieverhoren, wat het geheel tijdens het lezen echt een puzzeltocht maakt. Juist omdat elk personage een eigen verhaal met ons deelt, blijf je lange tijd zoekende. Thema's als verdriet, spijt, gemis van dierbaren, verslaving en overspel komen daarbij aan bod. Daardoor voelt 'Familietragedie' meer aan als een psychologische thriller. En natuurlijk blijft de hamvraag: wié heeft nu wát gedaan? Dan komt een verrassend plot, waarmee ik met een smile op m’n gezicht het boek heb dichtgeslagen.

Mattias Edvardsson is bekend van zijn eerdere thrillers ‘Goede buren’ en ‘Een heel gewoon gezin’. De covers van alle drie zijn boeken komen met elkaar overeen. De betekenis van de cover van ‘Familietragedie’ laat zich - ook na het lezen - nog steeds raden. Zijn schrijfstijl is heel toegankelijk en beeldend, met korte hoofdstukken, een mooi opgebouwde spanningsboog en hier en daar mooie en grappige zinnen. Al waren sommige uitspraken van de achtjarige Sally niet altijd even geloofwaardig en kwam het verhaal bij de ontknoping in een soort stroomversnelling. Dit was mijn eerste kennismaking met de auteur en ik ga de eerder van hem verschenen boeken zeker ook lezen!

Dank aan Thrillzone en Luitingh-Sijthoff!

Meer recensies van Pooh bear