Broederband op de proef gesteld

Pooh bear 10 januari 2022
Erecode gaat over 2 broers uit Phoenix, Darius en Kamran Smith. Hun vader is Amerikaans, hun moeder Iraans. Darius is een Army Ranger en Kamran wil spoedig in zijn voetsporen treden. Maar voorlopig heeft Darius nog een onbezorgd leventje, met een mooie vriendin, een rijk sociaal leven en goede schoolprestaties. Maar dan komt in de media dat zijn broer Darius een aanslag zou hebben gepleegd op de Amerikaanse ambassade in Turkije. Hij wordt meteen neergezet als terrorist. Plotsklaps wordt het leven van Kamran en zijn ouders compleet overhoop gehaald. Wat is er gebeurd? Kamran weigert te geloven dat zijn broer achter de aanslag zit en heeft sterke twijfels bij zijn vermeende banden met de Al Qaida. Ooit heeft hij namelijk een erecode opgesteld samen met zijn broer, eentje waar de beide broers van gezworen hebben altijd naar te blijven leven. Het kan toch niet zo zijn dat Darius zich daar nu tegen afzet? Hij besluit daarom de naam van zijn broer te zuiveren. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot...

Alan Gratz is de auteur van 'Erecode', bekend van de Young Adult boeken ‘9/11’, ‘D-day’ en ‘de jongen die tien concentratiekampen overleefde’. In zijn boeken behandelt hij best zware thema’s als de vluchtelingenproblematiek en wereldoorlogen. In dit boek staat hij o.a. stil bij de vooroordelen na 9/11.

'Erecode' heeft korte hoofdstukken, wat maakt dat je steeds nog een hoofdstuk erbij pakt. De hoofdstukken lopen vloeiend in elkaar over. Je ziet de omgeving voor je, zo beeldend is het geschreven Bij vlagen waan ik me in een oorlogsgame, waarin spanning en diverse plots zijn verwerkt. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt. Darius vertelt vanuit zijn perspectief en neemt je mee in zijn rotsvaste geloof in zijn broer, maar ook zijn twijfels en angsten. Heel mooi hoe de auteur de band tussen 2 broers als thema in 'Erecode' heeft verwerkt. Sommige gebeurtenissen zijn wel wat ongeloofwaardig, maar dat is op zich niet storend voor de rest van het verhaal. Het is een aanrader voor in elk geval YA-fans onder ons die van spanning houden.

Meer recensies van Pooh bear