Powerlady uit de 17e eeuw

Pooh bear 10 mei 2020
Maria van Aelst, haar tijd ver vooruit, wordt door haar ouders als jong meisje naar de Oost gestuurd. De reden was de grootscheepse Volksplanting van Batavia, waarbij jonge Nederlandse meisjes als ' sappige stoofpeertjes' door de VOC uitgehuwelijkt werden op de ' meisjesmarkt'. Eenmaal doordrongen van hetgeen van haar verlangd werd, was Maria vastberaden niet voor de eerste de beste kandidaat te gaan, zelfbewust als ze was. Ze vindt helaas niet zo snel het geluk in haar huwelijken, binnen twee jaar was ze al tweemaal weduwe. Daarna volgden nog drie huwelijken, waarbij ze pas in haar vierde huwelijk echte liefde ontdekte. Tijdens haar verblijf op Batavia ontwikkelde ze al snel haar zakeninstinct, mede door het afluisteren van de gesprekken tussen haar echtgenoten en hun zakenpartners. Uiteindelijk ging ze de boeken in als de eerste vrouwelijke diamanthandelaar die hierdoor steenrijk is geworden.

Het verhaal lees je vanuit het perspectief van Maria. In haar verhaal komen zoveel bekende namen uit de 17e eeuw voorbij, dat het soms als een geschiedenisboek aanvoelt. Zo is Maria ooit geschilderd door Rembrandt van Rijn, we lezen over de Heren Zeventien van de VOC en Jan Pieterszoon Coen en het fenomeen bruidspakketjes vanuit Holland naar Batavia.

Ik was - als liefhebber van historische romans - erg benieuwd naar dit boek. Als lezer moet je wel flink bij de les blijven, want er worden veel personages uit de VOC aangehaald. Dat gebeurt in dit boek zo vaak, dat ik het net iets minder leesbaar vond worden. Daarom scoort dit boek voor mij nét geen 4 sterren.

Blijft hoe dan ook een interessante vertelling over een powerlady in een lastige periode van onze geschiedenis, zeker voor vrouwen.

Meer recensies van Pooh bear