Geweldig fantasyverhaal

Raelyn Rebecca Layn 10 oktober 2022
Mijn mening:

Ik vond dit verhaal ontzettend leuk om te lezen en ben dan ook heel blij dat ik dit boek heb gekocht omdat het er mooi uitzag. Het behoort namelijk echt tot één van mijn top reads van 2022. Dit verhaal neemt je meteen mee doordat Nahri zich al op de eerste bladzijden in de nesten werkt en daarmee iemand oproept. Hierna gaat het verhaal snel langs verschillende punten en krijg je, net zoals Nahri, ineens veel informatie om te verwerken. Al wordt er later ook nog genoeg tijd besteed om de wereld, de magie en de mensen allemaal uit te leggen.

Toch vond ik dat hier en daar het verhaal soms wel erg sloom ging. De hoofdstukken zijn al ontzettend lang (voor mij) en soms kwamen er dan zoveel beschrijvingen voor hetzelfde ding, dat het voor mij moeite koste om door te lezen. Vooral toen de twee in Daevabad aankwamen, nam de snelheid in het verhaal een stukje af. Ik heb dan ook best wel een tijdje over het middenstuk gedaan en ben dit boek een keer opnieuw begonnen, omdat ik de eerste keer niet echt verder kwam. Al ben ik nog altijd blij dat ik dit boek een tweede kans heb gegeven, omdat het later in het verhaal echt weer geweldig werd.

De personages, het plot, de wereld, gewoon alles. Het is geweldig. Ontzettend goed uitgewerkt (soms misschien iets te goed) en het verhaal neemt je als lezer helemaal mee in de wereld waar het verhaal zich afspeelt. Je voelt je helemaal naast de personages staan en probeert ook te bedenken wat er allemaal zal gaan gebeuren. Je vindt personages leuk en sommige vind je verschrikkelijk (al kom je daar misschien later nog een keer weer op terug als je ze van een andere kant ziet). Dit verhaal heeft het gewoon allemaal.

Ik vond niet alleen het verhaal van Nahri (en Dara) super om te volgen, maar die van Ali ook. Hij is dan misschien wel de prins van Daevabad waardoor iedereen daar meteen al een mening over hem heeft, maar achter de rug van zijn vader om spookt hij nog meer uit. En hoewel dit verhaal hier en daar wat complex in elkaar zit, zal ik iedereen aanraden het eens te proberen te lezen.

{Lees mijn volledige recensie op mijn blog: https://www.raelynlayn.nl/reviews-recensies/recensies/981718_de-bronzen-stad}

Meer recensies van Raelyn Rebecca Layn