Lezersgeluk

Remco Houtepen 12 augustus 2022 Boekverkoper

Vanmorgen pakte ik dan het boek 'Uitgeversgeluk' uit de vakantiestapel. Speciaal voor de vakantie bewaard, want deze wilde ik aandachtig tot mij nemen. Geschreven door een naar mijn idee bijzondere uitgever waar ik veel respect voor heb. Eigenzinnig en eigenwijs, een man met smaak, humor en een wanneer hij dat nodig acht scherpe pen. Een tijdje terug ondanks of dankzij die eigenschappen door collega's en schrijvers in Vrij Nederland uitgeroepen tot beste uitgever van Nederland.

Joost Nijsen heb ik een paar keer ontmoet, ik loop per slot van rekening ook alweer zo'n dertig jaar mee in het boekenbedrijf, maar ik denk vooral omdat hij ooit zo slim was, of het geluk had, mijn favoriete hedendaagse auteur Alex Boogers in zijn fonds op te nemen.

Een tijdje terug bracht hij zijn Uitgeverij Podium onder bij Park uitgevers, een voorbode voor wat komen ging, hij verlaat na 25 jaar de door hem opgerichte en vormgegeven Uitgeverij. Niet zonder 'ons' te verblijden met een boekwerkje, memoires, onder de voor meerdere uitleg vatbare titel Uitgeversgeluk.

En wat een feest heeft Joost ervan gemaakt, ondanks mijn 30 jaar boekenvak durf ik te roepen; dit is lering, herkenning, genieten! Geen gortdroge wetenschappelijke verhandeling over de wereld der Letteren, nee deze memoires zijn een lust voor de lezer. Niet in de laatste plaats omdat ik elk woord, elke zin tot mij nam alsof ik deze door Joost uitgesproken hoorde worden, inclusief alle woorden die een vrolijke noot, nadruk of juist een zachter toets behoefden. In deze boeiende, interessante maar zo nu en dan zeker ook vermakelijke memoire vond de schrijver Nijsen dus niet alleen een scherpe, maar meer juist ook een fijne scheppende pen waarvan het plezier afspat.

Elke (jonge) boekenvakker, die iets meer wil begrijpen van het boekenbedrijf zou het geluk mogen hebben dit te lezen. En eigenlijk iedereen die ook maar iets met het boek en verhalen heeft lees Uitgeversgeluk van Joost Nijsen, uitgegeven door vanzelfsprekend, Podium.

Salut!

Meer recensies van Remco Houtepen