Interessant portret van een bijzondere dame.

Remco Houtepen 26 april 2023 Boekverkoper
Besproken op NH Radio bij June tot Twaalf.
26 april 2023

Editie 2023 Kleine Uil isbn

De derde leestip is een heruitgave van de tweede roman van Lucas Zandberg uit 2010. De uitgever heeft er een extra redactieronde tegenaan gegooid. Zo kon ik eindelijk het boek wat sinds lezing van recenter werk van Lucas op mijn verlanglijstje stond gewoon vers van de stapel aanschaffen en lezen.
Wat een verhaal. Jeanne du Barry, memoires van de laatste maîtresse van Louis XV, Lodewijk de Vijftiende. Zandberg ken ik als een man die gedegen onderzoek verwerkt in romans waar feit en fictie op verantwoorde wijze hand in hand gaan. Het gaat er niet om waar de fictie de boventoon heeft of juist het feitelijke. Zandberg componeert een verhaal dat zomaar zo zou kunnen hebben plaatsgevonden, maar vooral componeert hij zo dat het verhaal dansend van het papier komt. Jeanne is onwettig kind, een prachtige verschijning en haar moeder brengt haar naar een boudoir alwaar zij zich 'mag' ontwikkelen tot een dame van plezier voor de hogere kringen en dit vooral met het doel door te dringen tot het hof van Louis XV. In die tijd is het namelijk zeer geaccepteerd dat mannen en vooral de koning er naast zijn koningin gewoon nog een maîtresse op nahoudt. Een positie die zelfs het nodige aanzien had.
En zoals de titel van het boek doet vermoeden slaagt zij in de opzet.
De Franse Revolutie gooit echter roet in het eten. En hoewel Jeanne de kans had in Engeland haar lot te ontlopen kon zij niet geloven dat zij gezien haar afkomst en houding ten opzichte van de mensen uit haar dorp ook zou kunnen eindigen onder een guillotine.

In de laatste maîtresse maken we kennis met het leven aan het Franse hof, zien we hoe de Revolutie langzaam groeide en zien we hoe individuen de Revolutie niet alleen gebruikten de misstanden die er bestonden, de kloof tussen de edelen en de burgers te slechten, maar ook om die adel, die veelal niet zag wat er echt speelde onder de bevolking over de kling te jagen door 'het volk' op te hitsen.

Maar vooral leren we Jeanne kennen in deze door Zandberg verzonnen memoires, een levenslustige ietwat naïeve mooie dame en dat in een fijne toegankelijke stijl.
Wat een heerlijke roman!

Meer recensies van Remco Houtepen